USA będąc emitentem waluty rezerwowej przez lata mogła bez większych problemów finansować nadmierne wydatki drukiem waluty. Ostatecznie zawsze znajdowali się nabywcy na UST zwłaszcza, że dolary były niezbędne przy zakupie surowców energetycznych. W ostatnim jednak czasie, zwłaszcza po zaostrzeniu kryzysu na Ukrainie oraz zachodnim sankcjom Rosja otwarcie rzuciła wyzwanie dolarowi. Nie chodzi wyłącznie o umowę dostaw gazu, o której głośno dyskutuje się w mediach lecz o wiele czynników zmierzających do podkopania wiary w dolara.
1. Wyprzedaż obligacji amerykańskich.
W obawie przed zablokowaniem obligacji USA posiadanych przez Rosję, a trzymanych na rachunku w FED obligacje te zostały w pierwszej kolejności przeniesione poza zasięg Wuja Sama. Już sam transfer bardzo zaniepokoił rynki finansowe. W marcu Rosja zdecydowała się sprzedać obligacje USA warte ponad 26 mld USD. W ciągu zaledwie jednego miesiąca Kreml wyzbył się 20% wszystkich obligacji USA dając rynkom wyraźny sygnał, żarty się kończą.
2. Sondowanie odbiorców ropy i gazu.
Kilka dni temu Aleksander Dyukov prezes Gazprom Neft, spółki luźno powiązanej z Gazpromem zapewnił, iż jest po konsultacjach z odbiorcami ropy z Azji w sprawie przejścia z rozliczeń dolarowych na Euro. Wg podanych informacji ponad 90% klientów nie widzi większych problemów poza tym kto poniesie koszty ewentualnych przewalutowań.
Skala umów nie jest porażająca bo dotyczy raptem 30 tys. baryłek dziennie lecz w całej sprawie chodzi nie tyle o ilość lecz o ustanowienie precedensu i wykorzystanie go po kilku miesiącach w rozmowach z odbiorcami ze strefy Euro.
3. Barter Rosja - Iran
Przed dwoma miesiącami Rosja podpisała z Iranem umowę inicjując barterową wymianę szacowaną na 20 mld USD. Iran częściowo ograniczony sankcjami USA zdecydował się przekazywać Rosji do 500.000 baryłek ropy dziennie. Jest to poważna ilość. Rosja mimo, że jest największym producentem ropy będzie odbierać ropę od Iranu w zamian przekazując żywność, towary przemysłowe oraz broń (czego obie strony się wypierają).
W całej sprawie kolejnymi sankcjami odgraża się Jacob Lew - Sekretarz Skarbu USA lecz nie chodzi absolutnie o broń lecz o rozliczenie barterem zamiast transakcji dolarowych.
4. Umowa VTB – Bank Chin
Podczas pierwszego dnia wizyty Putina w Pekinie podpisano kolejną umowę pomiędzy drugim największym rosyjskim bankiem VTB a Bankiem Chin odnośnie pośrednictwa w rozliczeniach handlowych między krajami. Umowa zdecydowanie ułatwi realizowanie należności handlowych z wykorzystaniem rubla i juana w miejsce dolara. Dla przypomnienia roczna wartość wymiany handlowej między Rosją i Chinami to 100 mld USD. Rozmawiamy tu zatem o poważnym zmniejszeniu zapotrzebowania na dolary.
5. Rosyjski gaz dla Chin
Gazprom straszony alternatywą dla Europy w postaci gazu łupkowego z USA, co jest moim zdaniem kiepskim żartem, ostatecznie podpisał umowę z Chinami negocjowaną od blisko 10 lat. Począwszy od roku 2018 rosyjski gaz popłynie nowym gazociągiem w ilości ok 38 mld m2. Wbrew szumowi w mediach, nie jest to spektakularna ilość, zwłaszcza że roczne zapotrzebowanie na gaz w Chinach wyniesie w 2018 roku około 400 mld m2 czyli ponad 10 razy tyle.
Sama wartość gazu czyli około 20 mld rocznie także nie jest powalająca. Mimo iż w umowie nie ma jasnych zapisów stwierdzających, że gaz będzie rozliczany w rublach i juanach, moim zdaniem jest to pewne, zwłaszcza że nim popłynie pierwszy transport gazu minie jeszcze ponad 3,5 roku.
6. Double Eagle Project
Na początku kwietnia Prezydent Putin nakazał natychmiastowe wdrożenie projektu Double Eagle. Docelowo ma on doprowadzić do sprzedaży surowców energetycznych za złoto. Oficjalnym celem jest zapewnienie alternatywy dla rozliczeń w papierowych walutach nie tylko dla Rosji lecz dla całej grupy BRICS.
W pierwszej fazie Bank Rosji ma wyemitować 5 monet o różnej zawartości złota i wprowadzić je do obiegu. Co ważniejsze, projekt zakłada stworzenie całkowicie nowego sytemu płatności pozwalającego uniezależnić się od systemu SWIFT. Jest to zdecydowana odpowiedź na niedawne zablokowanie przelewów Ambasady Rosyjskiej w Kazachstanie przez operatorów JPM.
Po raz kolejny zachód swoimi działaniami strzelił sobie w kolano. Trzy lata temu odcięto Iran od systemu SWIFT co zaowocowało przejściem na rozliczenia w złocie z Turcją w roli pośrednika. Obecnie, odpowiedź na działania kartelu może być dużo bardziej dotkliwa dla USA.
Nowy system transakcyjny ma być oparty całkowicie na złocie, którego Rosja jest drugim największym producentem. Poza oficjalnymi rezerwami złota projekt Double Eagle ma być wsparty produkcją z nowo uruchamianego projektu Natalka zarządzanego przez Polyus Gold. Natalka jest jednym z większych depozytów złota na świecie szanowanych na 31 mln oz (proven, probable) oraz 59 mln oz (measured, indicated, inferred).
7. Koniec kredytów w walutach obcych
Kilka tygodni temu prezydent Putin nakazał władzom Sberbanku, największego banku w Europie Środkowo – Wschodniej wstrzymanie się z pożyczkami denominowanymi w walutach obcych co ma doprowadzić do zwiększenia popularności rubla i uczynić gospodarkę rosyjską mniej wrażliwą na ataki finansowe. Wyeliminowanie kredytów dolarowych w sytuacji zerowych stóp procentowych dla USD przełoży się zapewne na zmniejszenie zapotrzebowania na dolary w rosyjskim systemie bankowym.
8. Oś Chiny – Rosja – Niemcy
W sytuacji, w której USA coraz bardziej naciska na Europę aby ta prowadziła agresywną politykę w stosunku do Rosji efekt staje się odwrotny od założonego. Francja nie ma zamiaru rezygnować z kontraktów militarnych gdyż poza utraconymi korzyściami musiałaby się liczyć z ogromnymi odszkodowaniami. Niemcy będąc ogromnym partnerem handlowym Rosji także nie zamierzają stawiać celów politycznych USA ponad biznesem.
Swoją polityką USA faktycznie zbliża gospodarczo i politycznie Chiny, Rosję oraz Niemcy. Zwróćmy uwagę, że Chiny są największym globalnym eksporterem oraz drugą gospodarką świata (nr 1 jeżeli ująć szarą strefę). Niemcy zdominowały politykę europejską oraz stanowią czwartą potęgę gospodarczą. Rosja natomiast mimo, że gospodarczo jest dużo słabsza od pozostałych dwóch partnerów to jest największych globalnym eksporterem surowców energetycznych jak i mineralnych.
Moim zdaniem w ciągu maksymalnie 2 lat usłyszymy o uformowaniu bloku handlowego pomiędzy trzema krajami czego efektem będzie całkowita marginalizacja USD. Jeżeli część krajów azjatyckich, jak zapowiadał prezes Gazprom Neft’u, zgodzi się na płatności za gaz w Euro to kolejnym celem będą Niemcy. Z punktu widzenia Niemiec płatności w Euro to niższe koszty transakcyjne. Poza tym Rosja najprawdopodobniej zaproponuje pewien dodatkowy rabat za zmianę formy rozliczeń.
Podsumowanie
Ostatnie wydarzenia wyraźnie pokazują, że Rosja zdecydowanie przoduje w pozbawieniu dolara funkcji transakcyjno – rezerwowej. Jako największy na świecie eksporter surowców niewątpliwie ma wiele asów w rękawie.
Pytanie, ile jeszcze wytrzyma dolar? Po zakupach obligacji amerykańskich przez Belgię za pożyczone środki z FED widać, że elita finansowa bardzo obawia się o kondycję dolara. Co więcej, nie tylko Rosja wyzbywa się obligacji USA lecz jest to ogólnoświatowy trend i co najdziwniejsze obecny także w Europie ale o tym w kolejnym artykule.
Trader21
Deckard
Of course, metal :-)
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Chrisdot
- dlug USA na dzisiaj
- roczna produkcja zlota
- roczna produkcja ropy
- PKB USA/Chin/Polski
Takie cos daje dobra skale, bo obracania kwotami rzedu milionow/miliardow/bilionow jest trudne dla przecietnego czytelnika.
Zdaje sobie sprawe, ze masz te wszystkie dane w glowie, ale wiekszosc czytelnikow z pewnoscia nie. Pozwol nam tez wyciagac wnioski samemu :).
Ponizszy tekst zupelnie inaczej sie czyta wiedzac, ze calkowity dlug USA w dniu 22 maja 2014 wynosi okolo $17bln (czyli Rosja sprzedala ~1.5% calkowitego dlugu USA).
"W marcu Rosja zdecydowała się sprzedać obligacje USA warte ponad 26 mld USD. W ciągu zaledwie jednego miesiąca Kreml wyzbył się 20% wszystkich obligacji USA dając rynkom wyraźny sygnał, żarty się kończą."
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
supermario
Może coś byś napisałbyś o tym jak wpłynie upadek dolara na naszą złotówkę i na euro.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
grind
Masz może jakieś linki źródłowe do tego rosyjskiego projektu Double Eagle Project ???
oczywiście nie chodzi mi o linki do innych blogów które znowu wzorują się na kolejnych blogach ;-)
są może jakieś konkretne udokumentowane wypowiedzi ludzi z administracji Putina w tym temacie ? czy to znowu tylko kolejna bujda stworzona przez dilerów metali szlachetnych itp. i rozpowszechniana za pomocą tzw. "niezależnych'' blogów ;-)
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
kkk
Czytelnik nie jest od wyciągania wniosków... ma po prostu kupować złoto. Przecież cały ten blog jest oparty na idei upadku dolara i poszybowania ceny złota wysoko w chmury. Ktoś wskaże 1 wpis bez wieszczenia końca $? ;)
Odnośnie treści, szczególnie tych obligacji. 26mld w ciągu jednego miesiąca - jak wygląda rentowność obligacji po tej operacji? Jakieś drastyczne zmiany? Po pierwsze to są grosze, po drugie widocznie byli nabywcy, na rynkach spokojnie.
Odnośnie Rosji... Litości, ten kraj nic nie produkuje, nawet nie jest wystarczalny żywnościowo a Wy myślicie, że przejdzie na złoto i będzie cacy. Oni wszystko muszą kupić, na dłuższą metę bez papierka nie da rady. ZSRR nie wydołał mając cały blok wschodni i jednego konkurenta. Obecnie świat robi się 1+x biegunowy (dla mnie jeszcze przez dziesięciolecia USA będą poza konkurencją) i biedna/zacofana Rosja ma sobie poradzić? Ci wszyscy nowobogaccy wytrzymają izolację? Wypad do Francji na wakacje i płacenie ruskim systemem kartowym, zakupy online... już to widzę... USA ciągle mają więcej narzędzi nacisku.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
poxy6
na te "papiery" oczywiście znalazł się natychmiastowy kupiec. Euroclear. Firemka zarejestrowana w Belgii należąca kiedyś do JPMORGAN :) dziś powiązana głównie z bankami centralnymi. Ot taka sobie enklawa stabilnych rentowności :)
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
kkk
Na tym polega siła, mają wiele instrumentów żeby skupić spory kawałek tego tortu... Jeszcze śmieszniej będzie jak USA zrobią to poniżej ceny emisji i tym prostym sposobem zredukują dług. Umorzą sami sobie, rynki (amerykańskie) zapieją z zachwytu i wszystko zacznie się odnowa. ;)
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
slider10000
Usa cos produkuje poza zielonym papierkiem juz sypie pod naciskiem AIRBUSA . USA jest jednym wielkim rynkiem zbytu dla towarow spoza USA . Co do Rosji , naucz sie w koncu doceniac przeciwnika , Rosja nie upadla tylko sie przepoczwarzyla w inny system wspolnie z calym blokiem wchodnim i pod ciagla kontrola FR . ZSRR nie upadlo ale zmienilo system z socjalu na elite . Spojrz na powiazania kaptalowe Rosyjskie , nawet nie wiesz jaka to jest siec . Czechy i Wegrzy od kilku lat juz reorganizuja swoja gospodarke poprzez wykup za rosyjskie pienadze , fabryk i zakladow sprzedanych na poczatku lat 90 tych Amerykanom . Czas pokaze jak sie to wszystko rozegra . Pamietaj ,ze ten system jest tak zadluzony ,ze nie ma szans przetrwac , pytanie tylko kiedy
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Terminus
Czym jest podgryzanie USD przez Rosję w porównaniu z odpływem kapitału i spadkiem wartości rubla ? kto chciałby trzymać oszczędności w walucie kraju, którego władca morduje swoich przeciwników politycznych i najeżdża sąsiednie kraje (Gruzja, Ukraina, tym bardziej powierzać mu swoje złoto. Wolne żarty.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
poxy6
jakie tam są instrumenty? Wszystkie już dawno pojechały do Chin, począwszy od ich długu na know how i technologii skończywszy. Z kolei Ruscy w porównaniu do jankesów dają paliwo połowie świata i to jest fakt namacalny a za oceanem jedyne namacalne co mają to zalany długiem czubek łba (bo w stan posiadania metalu jaki podają to na pewno i Ty nie wierzysz). To co robi ta belgijska firemka to zwykły szwindel i z biznesem nie ma nic wspólnego o czym też bardzo dobrze wiesz. Jak to się skończy to zobaczymy.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
gruby
"Czytelnik nie jest od wyciągania wniosków... ma po prostu kupować złoto. Przecież cały ten blog jest oparty na idei upadku dolara i poszybowania ceny złota wysoko w chmury. Ktoś wskaże 1 wpis bez wieszczenia końca $? ;)"
Poproszę o zacytowanie chociaż jednego wpisu, w którym autor bloga nagania do kupowania złota. Mylisz informacje tu zawarte (z USD oraz innymi walutami papierowymi jest niewesoło i pewnie jeszcze długo niewesoło będzie) z programowaniem umysłów a'la Gazeta Wyborcza (macie kupować złoto i już; bo autorytety moralne tak każą).
"Odnośnie treści, szczególnie tych obligacji. 26mld w ciągu jednego miesiąca - jak wygląda rentowność obligacji po tej operacji? Jakieś drastyczne zmiany? Po pierwsze to są grosze, po drugie widocznie byli nabywcy, na rynkach spokojnie."
Rynek jest głęboki, ale bardzo niestabilny. Dlatego jedna jaskółka wiosny nie czyni. Wczytaj się raz jeszcze: liczy się zmiana strategicznego podejścia do kwestii rozliczeń międzynarodowych. Miliardzik tu, miliardzik tam. Weź proszę pod uwagę, jak skończył jeden gość, który z dnia na dzień ogłosił, że przestaje akceptować USD za swoją ropę. Nie minęły trzy lata i nagle ni stąd ni z owąd pojawiła mu się w kraju arabska wiosna.
Zasadą naczelną każdej piramidy finansowej jest jej przewidywalna nieprzewidywalność.
Oznacza to: każdy czuje przez skórę, że kiedyś to pierdyknie, ale nikt nie wie kiedy dokładnie się to zawali. Dlatego tylko najszybsi są w stanie uratować swoje pieniądze, ci którzy jako pierwsi opuszczają rynek. Do tego trzeba mieć również jaja, żeby tak po prostu wstać od stołu z ruletką kiedy całkiem dobrze jeszcze idzie, ale u Putina na brak jaj narzekać nie można.
"Odnośnie Rosji... Litości, ten kraj nic nie produkuje, nawet nie jest wystarczalny żywnościowo a Wy myślicie, że przejdzie na złoto i będzie cacy. Oni wszystko muszą kupić,na dłuższą metę bez papierka nie da rady."
Drukarze z FED są niezastąpieni w drukowaniu papierków więc nie dziwne, że sprzeciwiają się przejściu na standard złota. Bo FED złota wydrukować nie potrafi. Nie dziwne również, że dwóch z największych producentów złota czyli Chiny i Rosja chciałyby przejść na rozliczenia złotem. Każdy bowiem pragnie narzucić innym swoje zasady gry.
Dlaczego standard z USA jest cacy a standard rosyjsko-chiński jest be ?
"ZSRR nie wydołał mając cały blok wschodni i jednego konkurenta."
mylisz się. ZSRR nie wydolił bo został pokonany przez wewnętrznego wroga którym była szara rzeczywistość.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
JedenZłotyKrugerrand
Odnośnie Twojego wpisy pod poprzednim artykułem. Chiny mają technologię nie wiele gorszą niż USA. Myślisz, że Apple to taka marka ? 50% ceny to PR. Weź pod uwagę, jak Samsung detronizuje produkty Appla. Chińczycy produkują wszystko, kwestia czasu, kiedy część społeczeństwa zacznie wybierać ich produkty, ponieważ są tańsze i równie dobre. To samo było kiedyś z Japonią. W latach 90 Toyota czy Mazda to był 3 samochód w domu, zastępczy, ale z czasem ludzie docenili jakość i trwałość. Dziś to potentaci.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Anonymous
Może i dolar podupadnie, ale nie stanie się to szybko. USA pozostanie jedynym mocarstwem jeszcze przez długi czas. USA eksportuje obecnie towarów z 2000 miliardów dolarów rocznie. USA są samowystarczalne żywnościowo, a niedługo będą samowystarczalne energetycznie. Mają najlepsze technologie, najsilniejszą armię, ustabilizowaną demografię. Wciąż są krajem atrakcyjnym pobytowo i mają zdolność ściągania do siebie kadry naukowej z całego świata. Prognozowanie rychłego upadku dolara w takich warunkach jest zajęciem karkołomnym.
Sądzę, że już dawno porzucicie ten blog, porodzą się wam dzieci i wnuki, zanim dolar upadnie. Będziecie w wieku 70+ albo 80+ wspominać. Kiedyś grałem na to, że dolar upadnie, a cena złota wystrzeli w chmury. Dlaczego ja tak myślałem, dlaczego byłem tak zaślepiony, dlaczego widziałem sprawę tak wąsko, dlaczego nie uwzględniałem innych czynników tj. ekonomiczną, polityczną i militarną dominację USA ??
Tak tak Panowie (a może są tu też Panie), można sobie poczytać o upadającym dolarze, ale nie można na tym budować jakichś konkretnych strategii inwestycyjnych. Pamiętam jak głośno mówiło się na różnych forach i w artykułach w roku 2008 o rychłym upadku dolara ... minęło 6 lat i nic :)
Timing jest wszystkim, a nasze wyobrażenia niczym !
Ale podziękowania dla tradera21 za jego wysiłek i kolejny ciekawy artykuł !!
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
kkk
50% ceny to pr - właśnie, w dodatku ciągle oszczędzają na produkcji zlecając to w Chinach... Trzeba zrozumieć jedno - produkty zachodnie to nie tylko rzeczy, to marki, kultura, trend etc. Może nam się to nie podobać ale cały przemysł medialny działa po to, żeby sprzedawać to ustrojstwo. Rosyjska czy chińska tv - ludzie ubierają się inaczej? celebryci jeżdżą wołgami? Od tego nie da się odejść w ciągu pokolenia, nie wiem czy w ogóle jest to możliwe. To ciągnie zachodnią gospodarkę, to tam płynie kapitał.
Poza tym zawsze jak jestem w Anglii lub Irlandii (niestety/stety w stanach jeszcze nie byłem) to wiecie co utwierdza mnie w przekonaniu do siły zachodu? Brak totalnej wojny na własnym terytorium od wielu pokoleń. Tam ludzie budują dobrobyt od wieków, u nas przeciętna rodzina ciągle mieszka w bloku z wielkiej płyty lub spłaca kilkaset tysięcy za 50m2... Klasa średnia to jest siła gospodarek zachodnich, szczególnie amerykańskiej.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
JedenZłotyKrugerrand
Coraz mniej osób stać na kupowanie drogich gadżetów, coraz więcej żyje od pierwszego do pierwszego. W USA rząd i FED dzielnie eliminują klasę średnią ze społeczeństwa. Bogaci się bogacą, a reszta ma coraz mniej. W Polsce to już widać, pojedź 40 km poza Warszawę i sam zobaczysz.
Oczywiście masz rację, że media promują amerykański styl życia, wydawanie pensji na telefon Appla itp, ale przy obecnym stanie gospodarki w Polsce, pensjach, realnym bezrobociu, stosunku cen towarów do zarobków, coraz mniej osób stać na gadżety, wybierają tańsze odpowiedniki.
W USA będzie tak samo, kolejny kryzys rozsadzi klasę średnią a wtedy okaże się, że najwięcej Apple sprzdaje w Chinach.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Anonymous
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Deckard
Wartość firm z US z branży "jabłek" i nowych technologii jest niebotycznie podbita wyceną patentów, co najlepiej widać na przykładzie startupów gdzie patenty są wnoszone przez spółki założycielskie.
@bankstar:
Jakiś rok temu przez zachodnią prasę naukową przewinął się śliczny raporcik dot. think-tanków, dokapitalizowania i kadry naukowej rywalizujących w US i Chinach. W Stanach coraz więcej przedstawicieli kadry naukowej sygnalizuje brak postępu, szklane sufity i ignorowanie młodych-zdolnych oraz rosnący nacisk sponsorów na finansowanie projektów przynoszących zyski w krótkim terminie. DARPA została zastąpiona bankami. Zapytaj znajomych ze środowisk akademickich GDZIE chcieliby pojechać mając wybór ;)
@kkk
Wybacz, ale jak już o rynku mediów i reklamy etc. - poszukaj danych o tempie informatyzacji i "internetyzacji" w US (35 miejsce na świecie p/w przepustowości łączy, ot taka ciekawostka przy okazji nabycia przez AT&T DirectTV) i Chinach a potem porównaj wielkość i chłonność rynku (uwaga, w US także mieszkają biedni i niewykształceni ludzie).
" Klasa średnia to jest siła gospodarek zachodnich, szczególnie amerykańskiej."
Tak gdzieś do końca lat '80, obadaj zerohedge - nie ma tygodnia, aby nie podrzucili ciekawych badań/opracowań w temacie pauperyzacji middle-income class (ostatnio wrzucili fantastyczne dane dot. zadłużenia studentów i kosztów edukacji względem zarobków i GDP).
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
kkk
Będąc na zachodzie na serio nie widzisz bogactwa? Oni nie musieli odbudowywać kilkukrotnie mostów, dróg, o budynkach nie wspomnę... Ta cala kasa od dziesięcioleci idzie tylko do kieszeni bankierów a masy nic z tego nie mają? Jakie lokalnie my mamy rodzinne firmy istniejące od 100 i więcej lat? Na zachodzie to norma... Ci ludzie mogą nie mieć milionów w gotówce ale mają lokalny rynek, markę, wykształcone dzieci od pokoleń... u nas to wszystko tworzy się zaledwie od 30lat... W Chinach i Rosji jest jeszcze gorzej...
Co z tego, że mieszkają też biedni ludzie skoro zamożnych mają sumarycznie najwięcej... W dłuższej perspektywie wszystko może się skończyć ale rodzina usadowiona od pokoleń szybko nie zbiednieje totalnie.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Freeman
zloto kisi sie od dluzszego czasu a ogolnie boczniak ma juz prawie roczek.
Mam takiego czuja, ze jesli w tym tygodniu cena zamknie sie powyzej 1300$,
to bedzie to moment odbicia.
W 2011 marka krytyczna byla bariera 1500 $ i dlugo sie od niej zloto odbijalo.
Za trzecim podejsciem wybilo jak pilka trzymana pod woda.
Moim zdaniem, teraz marka 1300 $ przejela podobna role.
Panowie, czas na szampana.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
hansklos
"Litości, ten kraj nic nie produkuje, nawet nie jest wystarczalny żywnościowo"
Zamiast pisac głupoty moze lepiej sprawdzić w ruskim GUSie?
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
poxy6
gaz, ropa, złoto, diamenty, drzewo, węgiel, minerały, mogą spokojnie produkować żywność od ziemniaków poprzez buraka cukrowego po jabłka i winogron. To jak te możliwości są wykorzystywane to już jest inna para kaloszy. Jedyne co u nich nie rośnie to banany.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
gruby
"Nie liczę też na zwrost ceny złota (ceny realnej a nie pompowanej przez inflację), starorzytnym Rzymie za 1 oz można było kupić togę , sandały I pasek (a dzisiaj za 1 oz garnitur, buty I pasek)."
W tymże starożytnym Rzymie usługi prostytutek były wyceniane tak samo, jak połowa szklanki napełniona winem. Należy dodać, że wtedy wino było o wiele słabsze, bo mieszane z wodą. Jednocześnie ówczesne wino było podstawowym napojem rzymianina. Wreszcie na wino nie nakładano wtedy ani akcyzy, ani VAT.
Inny przykład: używana łopata w San Francisco w 1849 roku kosztowała 8 dolarów. W tym samym czasie w Bostonie można było dostać pół tuzina nowych łopat za 40 centów. Powód: w górach Kalifornii w 1848 roku odkryto bogate złoża złota.
Jak widać wycena towaru nie zależy od waluty, w której ta wycena się dokonuje, lecz zależy ona od popytu i podaży na lokalnym rynku.
Ja również nie liczę na wzrost ceny złota. Zadaniem złota jest przenoszenie majątku pomiędzy systemami monetarnymi. Jeśli swoje oszczędności pragniesz pomnażać i pragniesz, aby pieniądz produkował pieniądz to zdecydowanie powinieneć iść na giełdę. Tam trwa właśnie hossa.
Zauważam również, że Twoje pieniądze ulokowane na giełdzie nie są twoje (akcje należą do brokera, a nie do Ciebie). Twoje pieniądze ulokowane w banku również nie należą do Ciebie, lecz do banku (gdyby było inaczej, to bank za każdym razem musiałby pytać Ciebie o zgodę na użycie Twoich pieniędzy jako kredytu udzielonego iksińskiemu). W razie bankructwa banku pozornie Twoje pieniądze tworzą masę upadłościową banku. Jest to legalne, ponieważ Twoje pieniądze na rachunku bankowym wcale nie są Twoje.
Ponadto - jakby tego było jeszcze mało - zgodnie z prawem unii europejskiej już dziś bank może zamienić gotówkę na twoim koncie na własne akcje, bez pytania się Ciebie o pozwolenie. A handel akcjami można w każdej chwili zablokować. Regulacje tego typu są zawarte w regulaminie każdej giełdy papierów wartościowych.
No i wreszcie na koniec: rząd w każdej chwili może sięgnąć po dowolne środki obywateli, na których fizycznie jest w stanie położyć ręce. Czyli jakikolwiek bank, broker - ktokolwiek prowadzący działalność gospodarczą może zostać zmuszony do przekazania pozornie Twoich pieniędzy do dyspozycji rządu. Vide kradzież środków z OFE, vide Cypr.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
gh
literówki:
w rozdz. 8, słowo: największych, w zdaniu: Rosja natomiast mimo, że gospodarczo jest dużo słabsza od pozostałych dwóch partnerów to jest największych globalnym eksporterem surowców energetycznych jak i mineralnych.
oraz słowo: olejnym, w zdaniu:
Jeżeli część krajów azjatyckich jak zapowiadał prezes Gazprom Neft’u zgodzi się na płatności za gaz w Euro to olejnym celem będą Niemcy.
pozdr
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Anonymous
Możesz mieć rację odnośnie złota. Ostatnio chodzi odwrotnie (ujemna korelacja) z rynkiem akcji. Gdyby rozwinęła się korekta na rynkach akcji, to złoto prawdopodobnie ruszyłoby do góry. Zasięg to ok. 1400 $/oz.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
JedenZłotyKrugerrand
Witaj Freeman. Właśnie przeczytałem Twój komentarz odnośnie złota. Ten scenariusz ma duże szanse na realizacje, też mi się wydaje, że zbliżamy się do wybicia z boczniaka i będzie to wybicie w górę. Przez jakiś czas złoto będzie sobie niepozornie i pomału rosnąć, ale w pewnum momencie nastąpi szybki marsz na północ. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku, może przełom sierpnia/września.
Trzymaj szampana w lodówce.....
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Freeman
Bollinger zawezili sie do przedzialu 1.281,22US$ i 1.309,09US$, tak wasko nie bylo juz od pietnastu miesiecy.
Do tego formacja trojkata, z ktorej kiedys dochodzi do wybicia. Fakt, nie ma gwarancji, wybicie moze byc gora lub dolem.
Spadki na Au liczac od szczytu, trawja juz bliso trzy lata. Gdyby teraz mialo jeszcze spasc, to trend wzrostowy zostalby zwyczajnie zabity.
Zwazywszy na sytuacje dlugu, dodruku i powolny odwrot od dolara i wiele innych, wieksze prawdopodobienstwo widze w dalszych wzrostach.
Jak to mowia, najdluzsza zmija sie kiedys konczy.
Przyjdzie czas na szampana.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
metroplus
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Luk
USA to republika bananowa. Pisałem już o tym wcześniej polemizując z DarSowem i nie ma sensu się powtarzać. Kraj który prawnie niczego od początku do końca nie produkuje u siebie nie ma szans utrzymać produkcji gdy skończy się darmowy pieniądz.
Tutaj macie wypunktowaną sytuację ekonomiczną USA.
http://www.silverdoctors.com/27-huge-red-flags-for-the-u-s-economy/
Dolar nie upadnie tak łatwo. Upadek będzie faktycznie trwał jeszcze jakiś czas. Jednak do globalnego resetu upadek nie jest konieczny, a wystarczy przyzwoita dewaluacja. Podwaliny pod to są już położone. Rosja nadaje po prostu prędkości tym wydarzeniom. Jak słusznie zauważyli na SGT raport już dawno nie było tak wiele ciekawych i znaczących wiadomości nt gospodarek: to w USA inflacja spadła do zera. to w Japonii ma 3%, w Niemieckiej TV publicznej powiedzieli, że banki manipulują złotem i że FED sprzedał Niemieckie złoto by manipulować ceną, reorganizacja FIXingu, Chińskie firmy nieruchomości są na granicy wypłacalności, Belgia wpadła w "buying frenzy", duży bank Portugalii ma coraz większe problemy... znowu. I co drugi dzień coś nowego. Coraz szybciej, coraz mocniej.
To wszystko w momencie gdy potrzebujemy dużej iskry by wzniecić pożar. I na to właśnie liczymy, ponieważ tylko na gruzach obecnego systemu można zbudować coś normalnego.
Panowie szampana otworzymy dopiero gdy uda nam się sprzedać PMy z zyskiem i wejść w końcu w aktywa na których naprawdę można zarobić. Wcześniej niż za 2 lata na to nie liczę. Poza tym trzeba będzie jeszcze to wszystko co się wydarzy przetrwać. Czego nam wszystkim życzę.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Anonymous
"USA to republika bananowa. Pisałem już o tym wcześniej polemizując z DarSowem i nie ma sensu się powtarzać. Kraj który prawnie niczego od początku do końca nie produkuje u siebie nie ma szans utrzymać produkcji gdy skończy się darmowy pieniądz."
Uważam, że grubo przesadzasz nie uwzględniając następujących czynników:
1/ Kapitały amerykańskie osób fizycznych i firm (korporacji) ulokowane zagranicą są ogromne, zdecydowanie największe na świecie
2/ W sytuacji zagrożenia dolara Kongres może uchwalić prawo (są prowadzone takie analizy) o PRZYMUSOWEJ REPATRIACJI DOLARA DO USA. Inaczej mówiąc chodzi o taką fiskalną i monetarną konsolidację. Gdyby takie prawo zostało uchwalone, to będziemy mieli do czynienia z wyczyszczeniem nadmiarowego dolara na międzynarodowym rynku fx. Korporacje zmuszone przez Kongres będą spieniężać aktywa zagraniczne i odkupować dolara. Żadna z wielkich międzynarodowych korporacji się nie przeciwstawi. Gdyby tak się stało, to będziemy mieć do czynienia z seryjnym samobójcą w szeregach zarządów takich korporacji.
Przepisy prawa przepisami prawa. Ekonomia ekonomią. Ale w ostateczności liczy się siła militarna. Dlatego upadek dolara może nastąpić dopiero za wiele, wiele lat w czasach, gdy podupadnie militarna siła Pentagonu.
Tu i ówdzie na forach zagranicznych można spotkać bzdury typu: "yuan is destined to replace the US dollar as reserve currency" - to akurat ze strony http://www.silverdoctors.com/. Yuan, waluta kraju rządzonego przez komunistów, miałby pokonać dolara?? Pusty śmiech mnie ogarnia jak coś takiego czytam. Albo że Putinowski rubel i putinowska Rassija miałaby zagrozić supremacji USA?? I znowu pusty śmiech!
Powtarzam po raz kolejny. Rynek jest mądry, rynek jest efektywny i sądząc po standingu dolara wobec innych walut na fx oraz po rentownościach US treasauries - nic aktualnie dolarowi nie zagraża !!
Nawet jak dojdzie do osłabienia dolara, powiedzmy dewaluacji o 20% to też nic wielkiego się nie stanie. Ot normalny ruch na rynku finansowym. Swoją drogą jestem ciekawy czy w przypadku osłabienia indeksu dolara o 20% cena złota wzrośnie o 20%, by utrzymywać swoją siłę nabywczą w innych walutach. Być może, ale nie postawiłbym na to swoich pieniędzy.
Dobrze mówisz Luk, że jak tylko rynek pozwoli wyjść ze złota z zyskiem (np. cena wzrośnie do 1400-1600 $/oz), to należy to zrobić. Prawdopodobnie wiązałoby się to z bessą na giełdach. Po odblokowaniu się można wówczas będzie nabyć akcje czołowych korporacji, które regularnie płacą dywidendy.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
poxy6
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Anonymous
"Skoro nie mają się o co martwić to czyż ta zagrywka nie była zbędna? Cóż by się stało jeśli ten "interes" nie doszedł do skutku?"
Odpowiem najprościej. Dlaczego to zrobili? BO MOGLI :)
Manewr okazał się skuteczny i pokazali tym samym Putinowi, że może im, USA naskoczyć. Skoro wszyscy o tym wiemy, o wzajemnych manewrach FED-u i ECB, o krzyżowym nabywaniu obligacji skarbowych, a nikt nie protestuje - mam na myśli, że "nie protestują" rynki finansowe - to znaczy, że nic wielkiego nam na razie nie zagraża. Nie ma inflacji, a rządy świata zachodniego w jednakowym stopniu są zadłużone. Rosja jest słaba, a Chiny to kolos na glinianych nogach.
Nie ma obecnie sił politycznych i/lub ekonomicznych, które mogłyby poważniej zagrozić dolarowi.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Marcinbxx
Taka mała konkluzja po przeczytaniu powyższych komentarzy:
Większość czytających Tradera21 to ludzie w przedziale 30-45 lat, pracowitych, w miarę stabilnych finansowo, z pewną kwotą oszczędności (zazwyczaj do wysokości rocznych dochodów), myślących, chcących poszerzać swoje horyzonty, wierząca w swoje zdolności do bycia lepszym (chęć samorozwoju, dlatego często czytamy również komentarze a nie tylko samą treść - chcemy się uczyć z wielu źródeł poznać punkt widzenia innych)(klasyczny gracz forexa) . Większość z nas doszła do wszystkiego co posiada własną ciężką pracą. Nie chcemy tych oszczędności zaprzepaścić, chcemy żeby one zaczęły dla nas w końcu pracować (może nawet powoli ale stabilnie i do przodu). Po ostaniach dwóch kryzysach ,bo te jeszcze mamy w pamięci, nie chcemy tego stracić, wiemy że doradcy finansowi to wcale nie tacy szpece jak nam się zdawało (szczególnie ci na naszym poziomie oszczędności, z grubą bańką trafisz do bankowości prywatne - a tam to już inne podejście do inwestowania). Szukamy wyspy na której da się przeżyć kolejny nadchodzący kryzys. Złoto, srebro, nieruchomości, spadki ustawione na Forexie. Najważniejsze że ciągle nam się chce: walczyć, szukać, uczyć się, wyciągać wnioski z błędów lub popełniać ich jak najmniej. Ci którzy wyjdą z tego zwycięską ręką, będą stanowić podwaliny rozwoju klasy średniej - najważniejszej dla gospodarki (my to już wiemy i o to walczymy). Pracując od kilku lat dla wielkiej międzynarodowej korporacji widzę jak słabe ona posiada kolana, jak jest mało efektywna - zabetonowana. Po rozmowach ze znajomymi rozsianymi co całym świecie wiem że to nie jest odosobnimy przypadek.
polecam Kolonko http://www.youtube.com/watch?v=YgA77gy35qw
Jak to naciągactwo w końcu gruchnie (Enron, AIG chociażby), jak uda nam się nie utracić naszych oszczędności tylko je powiększać, będziemy budować lepszą przyszłość, czego wszystkim trafiającym na te strony serdecznie życzę.
Dyskutujmy, uczmy się nawzajem, wyciągajmy wnioski, dzielmy się wiedzą.
Aby takich stron i ludzi było więcej.
Pozdrawiam Marcin.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Orips
Chciałbym poznać waszą opinie na temat dostępnych, dosyć tanich w obsłudze platform traderskich/brokerskich. Będe wdzięczny za linki+krótka opinia. Zależy mi na możliwości obstawiania indeksów, z tego co patrzyłem to nie jest to tania zabawa, dlatego bardzo będę wdzięczny za porady/opinie użytkowników tego blogach lub samego autora. Dzieki.
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
slider10000
Jestem w stanie sie z Toba zgodzic w wielu kwestiach ale ...
Nie takie cywlizacje upadaly jak USA ... to tak na marginesie . Mam wrazenie ,ze nie doceniasz Rosji i Chin . Chin nie znam i ich mentalnosci ale zasiegajac opini , to wlasnie Chinczycy sie bawia Rosjanami , jak to mawiaja "Panowie napiete muskuly " , natomiast Rosja sie bawi tzw Zachodem . ZSRR tak naprawde nigdy nie przestalo istniec , tylko sie przepoczwarzylo , poczytaj ksiazke Anatolija Golicynina i jego slynna sztuke dezinformacji - to byl caly 13 depart KGB - , to zrozumiesz na czym polegal blef zrobiony z skostnialym USA .Rosja tylko przycichla na jakis czas .
Wracajac do tematu , wiem BANSTAR ,ze jestes fanem USA ale widzisz ja sie ciesze ,ze powstaja 2 inne duze mocarstwa, to zawsze daje wieksza stabilizacje niz tylko dominanta USA i dzwiwek jej zielonych drukarek.
Generalnie to sa nasze spekulacje , bo prawdziwi gracza wiedza duzoooooo wiecej niz my wszyscy razem .
Co do systemu monetarnego musi on upasc , bo sa zupelnie inne niebezpeieczenstwa , nikt raczej z Nas nie chce byc niewolnikiem garstki . Polecam ten film , to nie jest zadna teoria spiskowa tylko dane , ktore otrzymalem od A .Gasiorowskiego z Tel Avivu.To jest przerazajace . Zgadzam sie z TRADER 21 , ze wystarczy maly zaplnik aby ten calym sytem sie rozwalil od srodka
Pozdrawiam i jestem pelen szacunku dla Was za poglady i wiedze ..
Rzeczony filmik, prosze go obejrzec nie jest dlugi : https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU#t=46
To wszystko jest bardziej skomplkowane niz nam sie wydaje nitk nei zna jeszcze tego co zrobi Izrael i Armia utrzymania zielonych przy zyciu czyli USA , ale ja sie ciesze ,ze sa takie dyskusje i na takim poziomie -wysokim-
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
supermario
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
rav148
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
spłukany dziad
kiedyś ludzie nie byli podatni na kryzys ,tylko wąskie elity
wieś sam się wyżywi ,większość mieszkała na wsi
kury ,świnie ,krowy ,ogródki ,pola itp
teraz bezmózgie masy jedzą pseudo żywność ,logistyka w której chleb wozi się setki km nie da rady w jakimkolwiek załamaniu
współczesnym ludziom wystarczy na tydzień odciąć prąd ,dostęp do konta i supermarketów
wtedy zobaczycie prawdziwą cywilizacje i tolerancje
jak tak dalej pójdzie biały człowiek wymrze ,zostanie wyparty
dobrobyt jaki sobie stworzył sam go wykończy
odejście od wartości europy opartych na oszczędzaniu ,pracy , religii ,honorze ,pomysłowości .......co mamy teraz bezmyślny konsumpcjonizm w którym dług to powód do dumy podobnie jak upadek moralności
to też jest ekonomia ,bo te zachowania mas przekładają się na konkretne efekty ekonomiczne
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
supermario
To o czym wyżej pisałem.Argentyna.
http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/stan-wyjatkowy-argentynie
http://wiadomosci.wp.pl/kat,8311,title,Argentyna-za-masowymi-rabunkami-w-supermarketach-stoja-politycy,wid,15202285,wiadomosc.html?ticaid=112c
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
Anonymous
"wiem BANSTAR ,ze jestes fanem USA ale widzisz ja sie ciesze ,ze powstaja 2 inne duze mocarstwa, to zawsze daje wieksza stabilizacje"
A ja wolę trzymać z najsilniejszym chłopakiem na podwórku hehe.
Rosja uzyska moją sympatię, gdy odwoła maksymę "kurica nie ptica, Polsza nie zagranica".
A wiesz co Chiny myślą o nas, o zachodniej cywilizacji? - "uzbrojeni po zęby barbarzyńcy".
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
JedenZłotyKrugerrand
http://finanse.wp.pl/kat,1033767,title,Czy-czeka-nas-finansowy-Armagedon,wid,16627457,wiadomosc.html?ticaid=112c85
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
poxy6
mainstream ma na Tradra oko. Zaraz dostanie oficera prowadzącego. Ciekawe jaki pseudonim po TW... mu dadzą? :) "Bolek" jest już zarezerwowany!
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00
xavier
Ostatnio modyfikowany: -0001-11-30 00:00