Brazylia, największy kraj Ameryki Południowej, stoi w obliczu „najbardziej intensywnych i dramatycznych wyborów prezydenckich XXI wieku” jak określił je Steve Bannon, strateg i człowiek, który pomógł w dojściu do władzy Donaldowi Trumpowi. Po pierwszej turze, która odbyła się 2 października, zostało dwóch kandydatów. Były lewicowy prezydent Luiz Inácio Lula da Silva oraz obecnie sprawujący władzę prawicowy Jair Bolsonaro. Jesteśmy zatem obecnie świadkami najgorętszej konfrontacji dwóch charyzmatycznych polityków, która prowadzi do silnej polaryzacji społeczeństwa i budzi obawy o wzrost przemocy. Mimo, iż wydarzenia rozgrywają się tysiące kilometrów od Polski, nie pozostaną bez wpływu również na nas. W niniejszym artykule wyjaśniamy, co dzieje się aktualnie na brazylijskiej scenie politycznej i jakie będzie to miało konsekwencje dla kraju i reszty świata.
Wszystko się może zdarzyć. Bolsonaro silniejszy niż przypuszczano
Przed ogłoszeniem wyników pierwszej rundy, większość sondaży dawała Luli przewagę między 6 do nawet 14% nad przeciwnikiem. Nie wykluczono również możliwości, że mógłby wygrać już w pierwszej rundzie. Aby tak się stało, musiałby zebrać minimum 50% głosów. Luli zabrakło 1,8%. Niemałym zaskoczeniem okazało się jednak, że Bolsonaro osiągnął dużo lepszy wynik, niż przypuszczano, 43,4% (Grafika 1). Różnica między kandydatami wyniosła zatem jedynie 4,8%. Przy tak wyrównanych wynikach staje się niemożliwym przewidzenie co stanie się w drugiej turze. W obecnych okolicznościach każdy szczegół i najmniejsze potknięcie którejkolwiek ze stron mogą wpłynąć na ostateczny wynik.
Lula (76 lat) jest sprawnym politykiem z ogromnym bagażem doświadczenia. Wywodzi się z wielodzietnej rodziny robotników rolnych z Pernambuco. W 1980 roku został przywódcą związków zawodowych metalurgów, by później założyć Partię Pracy (Partido dos Trabalhadores). Od 1989 r. przez cztery kolejne wybory z rzędu ubiegał się o urząd prezydenta. Ostatecznie udało mu się to w 2003 roku i sprawował tą funkcję drugą kadencję. W obu przypadkach osiągając ponad 60% poparcia. W momencie opuszczania stanowiska cieszył się 80% poparciem społeczeństwa. Gdyby wygrał obecne wybory, stałby się prezydentem po raz trzeci. Czasy jego rządów w latach 2003 - 2010 zbiegły się z wysokimi cenami surowców, które Brazylia eksportuje na masową skalę. Wysokie wpływy do budżetu pozwoliły mu na stworzenie zakrojonych na szeroką skalę programów socjalnych. Szacuje się, że pomogło to około 20 mln Brazylijczyków wyjść z biedy. Obecnie populacja Brazylii liczy około 214 milionów obywateli (7 miejsc na świecie). Lula uznawany jest za osobę umiarkowaną i chętnie angażującą się w dialog polityczny. Zdaniem wielu ekspertów byłby najlepszym kandydatem do zawierania sojuszy. Jednakże jego reputacja została mocno nadszarpnięta, po tym jak w 2017 roku został oskarżony o pranie pieniędzy i korupcję. W następnym roku Lula został uznany winnym i osadzony w więzieniu, gdzie spędził łącznie prawie 2 lata (580 dni). Z kolei w marcu 2021 r. Federalny Sąd Najwyższy (STF) uchylił te wyroki. Ogólnie rzecz biorąc, procesy zakończyły się dwojako: w niektórych Lula został uniewinniony (tj. sąd uznał, że nie ma dowodów na popełnienie przez niego przestępstw), w innych wyroki skazujące zostały unieważnione, ponieważ popełniono błędy techniczne, zignorowano prawa oskarżonego i orzeczono, iż ówczesny sędzia Sergio Moro okazał się stronniczy. Lula nie przyznał się nigdy do winy, a całe zamieszanie wokół swojej osoby uznał za celowe działania polityczne realizowane w celu usunięcia go z życia publicznego. Mimo to, nad Partią Pracy i jej liderem ciążą oskarżenia i skandale korupcyjne co doprowadziło do zrażenia części elektoratu.
Z drugiej strony Bolsonaro (67 lat) jest kandydatem, którego w żadnym wypadku nie można lekceważyć. Jest byłym wojskowym w randze kapitana. Karierę robił w czasach wojskowej dyktatury. Niejednokrotnie, publicznie wyrażał tęsknotę za czasami reżimu wojskowego z lat 1964-1985. W życiu politycznym obecny jest od 1988 r. Jednakże do wyborów prezydenckich z 2018 roku przystąpił jako outsider. W swojej kampanii do perfekcji opanował użycie mediów społecznościowych przyciągając tłumy niemal bez użycia pieniędzy. Zważywszy na ograniczone zasoby, jakimi dysponował w ówczesnym czasie, przez niektórych stawiany jest jako wzór prowadzenia kampanii oddolnej dla współczesnych polityków. Jego wyborców nie zraziło skrajnie konserwatywne podejście do zachowania tradycyjnego modelu rodziny, lekceważący stosunek do kobiet i mniejszości seksualnych, odrzucenie prawa do aborcji, ani jego antydemokratyczna postawa. Pytaniem, na które prawdopodobnie nigdy nie uzyskamy odpowiedzi, jest: Czy Bolsonaro zostałby w ogóle prezydentem w 2018 r. gdyby do wyborów stanął również Lula - ówczesny lider wszelkiego rodzaju sondaży? Jak już wiemy, w wyniku toczącego się procesu, Lula został zmuszony do wycofania się z życia politycznego, w tym z kandydowania na prezydenta. Po wygranych już wyborach, Bolsonaro mianował ministrem sprawiedliwości Sergio Moro - tego samego sędziego, który skazał Lulę na 9 lat i 6 miesięcy więzienia, następnie zwiększonych do ponad 12 lat. Obecnie, gdy Lula powrócił na scenę polityczną, ponowne zwycięstwo nie będzie już takie łatwe.
Walka dobra ze złem
Podczas kampanii przed pierwszą rundą, Bolsonaro przedstawiał wybory jako „walkę dobra ze złem”. Siebie postawił w roli gwaranta konserwatywnych i chrześcijańskich wartości. Natomiast Lulę określił mianem „złodzieja”, który może poprowadzić Brazylię ku socjalizmowi, rodem z Wenezueli. Do jednych ze sloganów Bolsonaro należy: „Bóg, kraj, rodzina i wolność”. Zapowiedział, że w pozostałej części kampanii będzie starał się przekonać Brazylijczyków, że zmiana rządów na lewicowe jest zawsze gorsza i podał przykłady Chile, Kolumbii i Argentyny. To, jak i wiele innych kontrowersyjnych wypowiedzi w podobnym tonie, przysporzyło obecnemu prezydentowi niechęć ze strony wielu rządzących, organizacji i globalistów. W kontekście trwających wyborów zarzuca mu się, iż podobny styl wypowiedzi podsyca niepokoje wśród społeczeństwa. Otwarty sceptycyzm co do pandemii, szczepionek i koronawirusa, którego Bolsonaro porównywał notorycznie do małej grypki, przysporzył mu w pewnym momencie izolację na arenie politycznej i opór niektórych członków jego ugrupowania. Podejście jak i sposób zarządzania Covid-19 przez Bolsonaro, Lula określił mianem „ludobójstwa” i stwierdził, że stawką w wyborach jest „demokracja przeciwko faszyzmowi”. Bolsonaro, zwolennik wolnego rynku, oponował przeciwko zamykaniu gospodarki podczas pandemii i jak czas pokazał miał w tym sporo racji.
W 2020 roku Brazylia weszła w recesję (wykres 1). Sytuacja zaczęła poprawiać się z początkiem 2021 roku. W drugim kwartale 2022 r. gospodarka brazylijska wzrosła o 3,2% rok do roku przewyższając rynkowe prognozy wzrostu o 0,4%. Był to szósty z rzędu kwartał ekspansji gospodarczej, napędzany wzrostem konsumpcji gospodarstw domowych i wyższym kredytowaniem dla brazylijskich firm. Po szczycie bezrobocia przypadającym na marzec, kwiecień i maj 2021 r. na poziomie 14,7%, stopa bezrobocia konsekwentnie zaczęła się pomniejszać. Zgodnie ze stanem na sierpień 2022 r. wyniosła 8,9%. Jest to najniższy notowany poziom stopy bezrobocia od sierpnia 2015 r..
Od lipca 2020 r. Brazylia zmagała się ze stale rosnącą inflacją, której kulminacja nastąpiła w kwietniu br. Jednakże od tego czasu spada i we wrześniu 2022 r. osiągnęła 7,17% (wykres 2). Był to najniższy odczyt od kwietnia 2021 r.. Zgodnie z powszechnymi oczekiwaniami, 21 września 2022 r. Bank Centralny Brazylii zdecydował o utrzymaniu stóp procentowych na stałym poziomie 13,75%.
Kampania wyborcza Bolsonaro przed pierwszą turą opierała się na stopniowo poprawiających się wskaźnikach gospodarczych. Zapowiedział, że będzie kontynuował prywatyzacje, które promował za swojego rządu, a także obiecuje nadal promować górnictwo, rolnictwo i hodowlę zwierząt. Brazylia należy do czołowych światowych producentów i eksporterów rudy żelaza. Przed drugą turą Bolsonaro powiedział: „(…) teraz mamy zamiar lepiej pokazać ludności brazylijskiej, zwłaszcza najbardziej dotkniętej klasie, że (obecna sytuacja) jest konsekwencją polityki „zostań w domu, a później zastanowimy się, co z gospodarką”, wojny za granicą i kryzysu ideologicznego”. W swojej agendzie ekonomicznej, Bolsonaro, który generalnie ma korzystny wizerunek na rynku, planuje jeszcze bardziej ograniczyć rolę państwa. Stoi to w jaskrawej opozycji do działań Luli, który wyjście z kryzysu upatruje w zwiększeniu uczestnictwa państwa w rynku poprzez wielomilionową inwestycję publiczną jako formułę generowania większej liczby miejsc pracy i reaktywowania gospodarki. Ta sama formuła, którą, nawiasem mówiąc, z powodzeniem zastosował w czasach swojej prezydentury 2003-2010, kiedy otoczenie bardzo sprzyjało brazylijskiej gospodarce. Lula obiecuje też podwyżkę płacy minimalnej i reformę podatkową, zgodnie z którą ci, którzy mają więcej, będą płacić więcej.
Przyszłość Amazonii pod znakiem zapytania
Jednym z kolejnych spornych punktów kandydatów jest podejście do ochrony środowiska. Podczas swojej kadencji Bolsonaro wprowadził politykę promującą wydobycie i eksploatację zasobów w Amazonii. Działanie, które stworzyło podziały między sektorem hodowlanym, górniczym i rolniczym, (czerpiącymi korzyści z tej eksploatacji), a rdzenną ludnością i ekologami, którzy obserwują z obawą szkody środowiskowe wynikające z tej działalności gospodarczej. W praktyce przełożyło się to na zagospodarowanie chronionych dotąd terenów puszczy na potrzeby nowych upraw, pastwisk i wydobycia surowców. Warto przypomnieć, że Brazylia jest największym eksporterem wołowiny na świecie, a produkcja mięsa to istotny filar gospodarki. Badania wykazują, że brazylijska wołowina trafia nawet do 152 krajów świata, w tym Polski. To samo dzieje się w przypadku eksportu soi, której Brazylia również jest największym eksporterem. Soja wykorzystywana jest do produkcji żywności dla ludzi, biopaliw, jednak największa część, bo ok. 80% produkcji przeznaczane jest na wytwarzanie pasz dla zwierząt hodowlanych i karm dla psów i kotów na całym świecie. Oznacza to, że większość konsumowanego mięsa pochodzi z hodowli zwierząt karmionych paszą z udziałem amazońskiej soi lub, że karmiąc naszych pupili pośrednio możemy przyczynić się do wylesiania Puszczy Amazońskiej. Mimo podejmowanych prób weryfikacji pochodzenia soi, system pozostaje nieszczelny.
Na skutek przymykania oka na nielegalne wyręby, wypalanie oraz wydobycie, a także na skutek spadku naliczonych kar i konfiskat sprzętu, szacuje się, że za czasów kadencji Bolsonaro, wylesianie puszczy przyśpieszyło o 75%. W samych latach 2019-21 zniknęły prawie 34 tys. kilometrów kwadratowych brazylijskiej Amazonii. Obszar o ok. 4 tys. kilometrów większy, niż powierzchnia Belgii. Nie wspominając o zagrożeniu i przemocy stosowanej w odniesieniu do ludów tubylczych zamieszkujących tereny będące obiektem zainteresowania dużych korporacji. Ponad połowa, bo aż 60% z 5,5 milionów kilometrów kwadratowych Puszczy Amazońskiej znajduje się na terenie Brazylii. Puszcza jest największym zbiorem lasów liściastych na Ziemi. Pomijając samą różnorodność fauny i flory, pełni rolę zielonych płuc planety. Każdego dnia w procesie fotosyntezy Amazonia absorbuje ogromne ilości dwutlenku węgla.
Lula widząc słaby punkt swojego rywala, położył szczególny nacisk w kampanii na ochronę środowiska. Były prezydent zapowiada, że zamierza stworzyć krajowy organ do ograniczania zmian klimatycznych i obiecał, że jego rząd zastosuje ograniczenia w eksploatacji Amazonii, a także zobowiąże się do osiągnięcia celów redukcji emisji zawartych w Porozumieniu Paryskim. Zważywszy, że sondaże pokazały, że 80% społeczeństwa popiera ochronę lasu, między innymi dzięki tej kwestii udało się Luli uzyskać przewagę.
Brazylia umacnia relacje z Rosją
W 2020 roku w wyniku przegranych wyborów przez Donalda Trumpa, Bolsonaro stracił ważnego sojusznika. Do tego czasu Trump stanowił wzór ideologiczny dla brazylijskiego lidera. W związku odwróceniem się zachodu do Bolsonaro plecami, ten postanowił postawić na wzmocnienie relacji z Rosją. Rosja jest głównym dostawcą nawozów sztucznych dla Brazylii. Pochodzi z niej aż 85% importu. Rolnictwo ma 6,8% wkładu do brazylijskiego PKB. Brazylia jest producentem i eksporterem m.in. soi, cukru trzcinowego, kawy, mięsa wołowego i drobiu. Jeszcze w lutym br. Bolsonaro gościł z wizytą w Moskwie w sprawie sprzedaży rosyjskich nawozów do Brazylii. Po ataku Rosji na Ukrainę odmówił podpisania deklaracji Organizacji Państw Amerykańskich potępiającej Moskwę i zadeklarował neutralność Brazylii. Podniósł również głos sprzeciwu, gdy pojawiła się propozycja wyrzucenia Rosji z G20. Tym samym w ostatnich miesiącach Brazylia robiła wszystko co w jej mocy, aby zapewnić, że sankcje nie wpłyną na sprowadzanie do kraju rosyjskich nawozów, które są kluczowe dla potężnego sektora rolnego. Bolsonaro obiecał też sprowadzić z Rosji tyle oleju napędowego, ile tylko się będzie dało, aby obniżyć ceny paliw w kraju.
Pod koniec września brazylijska firma energetyki jądrowej ENBPar i rosyjska firma Rosatom podpisały memorandum o porozumieniu w celu ułatwienia transferu technologii i utworzeniu klastra dostawców dla sektora jądrowego i elektrowni wodnych. Natomiast we wtorek 4 października br. Bolsonaro poinformował, że tylko w tym roku do portu Santos w stanie São Paulo przybyło około 35 milionów litrów rosyjskiego oleju napędowego. Według informacji podanych przez regulatora ropy i gazu ANP to o 15% więcej niż import oleju napędowego z Rosji w zeszłym roku. Bolsonaro podkreślił, że w październiku spodziewana jest kolejna dostawa oleju napędowego, co pomoże zwiększyć konkurencyjność i obniżyć ceny paliw. Brazylia importuje około 30% zużywanego oleju napędowego, a wysokie ceny ropy w połączeniu z deprecjacją reala względem dolara przyczyniły się do dwucyfrowej inflacji. Obniżenie stopy inflacji stało się jednym z priorytetów Bolsonaro.
Bez względu na wyniki wyborów, relacje dyplomatyczne z Rosją najprawdopodobniej nie ulegną zmianie. Jest to jeden z nielicznych punktów, gdzie obaj kandydaci mają zbieżną postawę: krytyczne stanowisko wobec międzynarodowych sankcji wobec Rosji i opowiadają się za dialogiem w celu rozwiązania konfliktu na Ukrainie. Co więcej, Lula stara się zaprezentować jako potencjalny mediator pomiędzy wszystkimi stronami konfliktu jeśli zostanie prezydentem.
Teorie na temat przyszłości relacji brazylijsko - chińskich
Pod rządami Bolsonaro Brazylia była krajem, w którym Chiny zainwestowały najwięcej na świecie. Brazylia jest krajem surowców naturalnych, które wzbudzają zainteresowanie Komunistycznej Partii Chin. Za kadencji Bolsonaro Chiny nabywały je na zasadach wolnego rynku. Wspomniany wcześniej Steve Bannon zwraca uwagę, iż Lula kilka razy jeździł do Pekinu. Sukces gospodarczy jego rządów był bezpośrednio związany z biznesem eksportowym surowców do Chin, które zasadniczo postrzegają Brazylię jako swego rodzaju kolonię, głównie pod kątem zasobów naturalnych. Zdaniem Bannon’a, Lula podziela wizję Komunistycznej Partii Chin. Tak więc, o ile stosunki między Bolsonaro z Komunistyczną Partią Chin miały charakter komercyjny, tak w przypadku objęcia rządów przez Lulę będzie zupełnie inaczej: „Lula zapewni doskonałą bazę dla Komunistycznej Partii Chin w Ameryce Łacińskiej i stanie się głównym problemem bezpieczeństwa narodowego dla USA” - stwierdza.
Czy powtórzy się „marsz na Kapitol”?
30 października ma odbyć się druga tura wyborów, która ostatecznie wyłoni zwycięzcę. Oprócz dwóch oczywistych scenariuszy pojawia się jeszcze trzeci, który wzbudza powszechny niepokój. Czy w przypadku przegranej Bolsonaro posunie się do zatrzymania władzy siłą? Bolsonaro wielokrotnie usiłował zasiać podejrzenia co do wiarygodności systemu wyborczego swojego kraju lub powtarzał, że zaakceptuje wyniki wyborów „jeśli tylko będą czyste”. Niektórzy obserwatorzy dopatrują się w tym kopii taktyki idola Bolsonaro i byłego prezydenta USA Donalda Trumpa. Ich zdaniem jest to zabieg wyprzedzający ze strony Bolsonaro, który w przypadku przegranej może próbować odwrócić wyniki wyborów lub nawet je anulować.
Na i tak już bardzo napiętą sytuację nakłada się fakt, że od momentu objęcia urzędu prezydenta w styczniu 2019 r. Bolsonaro podjął szereg działań, aby umożliwić ludności brazylijskiej dostęp do broni palnej. Według danych wojskowych uzyskanych przez organizacje pozarządowe, liczba Brazylijczyków, którzy zarejestrowali się jako myśliwi, strzelcy sportowi i kolekcjonerzy broni na przestrzeni ostatnich czterech lat wzrosła z 117 tys. do niemal 674 tys. w czerwcu br. Oznacza to niemal sześciokrotny wzrost. Co więcej, jest to poziom wyższy niż liczba zarejestrowanej broni dla policji, która wynosi ok. 406 tys.. Brazylia jest jedynym dużym eksporterem broni w Ameryce Łacińskiej. Według sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem, Brazylia zajmuje 24 miejsce wśród 25 największych eksporterów broni na świecie. W większości produkcja dotyczy samolotów wojskowych, artylerii, pocisków, okrętów wojennych, czujników, pojazdów opancerzonych, ale także broni lekkiej. Nowe przepisy wpłynęły na wzrost ilości importu broni, która w 2021 r. była o 33% większa w porównaniu z rokiem poprzednim. Do tej pory w Brazylii noszenie broni było dozwolone tylko dla określonych grup takich jak wojsko, policja czy agenci bezpieczeństwa. Jednakże nowe przepisy umożliwiły myśliwym, strzelcom sportowym i kolekcjonerom przenoszenie broni bez ograniczeń z domów do miejsc jej użycia. Zważywszy dużą polaryzację społeczeństwa w obliczu nadchodzących wyborów, podnoszone są alarmujące głosy co do istniejącego ryzyka przemocy na tle politycznym. Lula ze swojej strony wykluczył możliwość „pozostawienia uzbrojonego społeczeństwa takim, jakie jest (obecnie)”. Dane statystyczne pokazują (Grafika 2), że w pierwszym roku urzędowania Bolsonaro doszło do 21.86% spadku ilości morderstw.
Z kolei w 2021 roku odnotowano najniższą ilość zabójstw na przestrzeni ostatnich 14 lat.
Podsumowanie
Dwa tygodnie dzielą nas od drugiej tury wyborów prezydenckich zaplanowanych na 30 października. Szanse na wygraną obu kandydatów są wyrównane. Wzmaga to tylko napięcie wśród mocno podzielonych wyborców.
Bolsonaro zaskoczył już raz swojego przeciwnika po pierwszej turze, kiedy osiągnął wynik dużo wyższy od spodziewanego. W ostatnich miesiącach zdołał nakłonić Senat do zatwierdzenia wielomilionowego pakietu wsparcia „Auxilio Brasil”, który dostarczył 600 brazylijskich reali, czyli około 110 dolarów miesięcznie dla najbiedniejszych rodzin. Zapowiedział również, że po swojej wygranej ma zamiar go utrzymać. Z oczywistych powodów wywarło to pozytywny wpływ na znaczną część elektoratu. Może to też tłumaczyć rozbieżności pomiędzy realnymi wynikami, a tymi prezentowanymi przez sondaże.
Największe obawy Brazylijczyków dotyczą kwestii ekonomicznych, takich jak bezrobocie, inflacja, a także zdrowie. Na korzyść Bolsonaro przemawiają pozytywne wskaźniki gospodarcze ostatnich miesięcy: inflacja i bezrobocie spadają, a PKB Brazylii rośnie. Bolsonaro ogłosił, będzie chciał zaimportować tak dużo oleju napędowego z Rosji, jak tylko to będzie możliwe, gdyż oferuje ona najniższe ceny. Brazylia zachowuje neutralne stanowisko w stosunku do konfliktu na Ukrainie. Dostawy oleju napędowego z Rosji już przybywają do kraju, a w październiku będzie kolejna dostawa. Pozwala to Brazylijczykom patrzeć bardziej optymistycznie w przyszłość i oczekiwać spadku cen paliw w najbliższym czasie.
Po tym, jak Partia Pracy Luli doświadczyła pełnej kompromitacji w wyniku skandali korupcyjnych, część elektoratu w pewnym sensie już to wybaczyła, ale część nadal zdecydowanie odrzuca tę partię. Kombinacja powyższych czynników wpływa na znaczne umocnienie się tzw. „bolsonaryzmu”. Dodatkowo pierwsza tura pokazała, iż Bolsonaro zwyciężył w 12 południowych i południowo wschodnich regionach Brazylii uchodzących za najbogatsze i bardziej konserwatywne stany oraz w stolicy Brasilia. Jest to również część kraju, gdzie znajdują się najbardziej zaludnione obszary metropolitalne takie jak São Paulo, Río de Janeiro czy Belo Horizonte.
Z drugiej strony mamy Lulę, zwinnego polityka z dużym stażem i charyzmą, który potrafi pociągnąć za sobą tłumy. Lula odniósł bezsporne zwycięstwo we wszystkich północno-wschodnich stanach, w których istnieje tradycja głosowania na Partię Pracy. Region Północno-Wschodni skupia największą liczbę stanów, jest regionem o najniższym dochodzie na mieszkańca i skupia obecność ludów tubylczych. Jego mieszkańcy mogą pamiętać czasy prosperity za rządów Luli w latach 2003 - 2010.
Największy w kraju stan Amazonas i jeden z najbardziej podzielonych ze względu na interesy rdzennych społeczności oraz firm zajmujących się hodowlą, rolnictwem i wydobyciem, w pierwszej turze zagłosował na Lulę. Obserwatorzy zwracają również uwagę na fakt, iż od czasu redemokratyzacji kraju w 1989 roku, nie było kandydata na prezydenta Brazylii, który doszedłby do władzy bez zwycięstwa w Minas Gerais, a ten decydujący stan w pierwszej turze również wybrał Lulę.
Nowy prezydent zostanie zaprzysiężony 1 stycznia 2023 roku.
Independent Trader Team
TeQ
Novy!
@Novy!
Kompletnie nie rozumiem dlaczego wciągasz mnie w swoje urojenia
Na mój wpis, co do reakcji giełdy kiedy było odbicie napisałeś tak :
Chodzi Ci o to, że zaczyna się długi trend boczny na SP&500?
P.S Rynek już zawrócił, amerykańskie indeksy znowu na minusie. Ma otwarciu sesji było +0,8%
Ta "perfekcja" w serwowanych danych była oznakiem kpiny na mój wpis- oczywiście w czasie takim a nie innym :)
Pozwoliłem sobie zatem, na pytanie co się dziś dzieje na rynku i indeksach- bo byłem ciekaw twych "prognoz" wprost z gebelsowni, jak ostatnie o masowych spalaniach palet i montowaniu "pieców" na drewno :)
W Reichu większość domostw należących do klasy średniej opala drewnem. Ładny dom, cztery oldtimery na posesji, a obok Niemiec sortujący stare palety na zime to jest teraz codzienny widok
Nieco męczy mnie ten "research" twych wypocin w czasie przeszłym, ale od bratwurstu i sauerkrautu pierdoli ci się mocno pamięć.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-17 21:00
Novy!
Przepraszam.
Ale czy ktoś z Waszego teamu był w Brazylii dłużej niż czas wakacji biura podróży, przelotu - czyli ok 14 dni?
Poznaliście kulturę, społeczeństwo tego kraju próbując się z nim asymilować, żyć, niepieprzać w bardzo częstych wybuchach racji o poglądach, kultura, "lokalesi" itd?
Jak wygląda Wasza znajomość tego kraju?
Pytam, bo przy Chile pomyliście się potężnie.
O Nigerii i Turcji nie wspominam nawet z szacunku do Tradera:)
Kopiujecie (może nie dosłownie) info o Brazylii od Lyn Alden.
Nie pierwszy już raz.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-17 21:25
TeQ
a może Nigerii???
;)
Dawać następnych "władców"
warren.
w zasadzie cały świat jest w to udupiony także nie ma co szukać zbawców w polsce bo nie ma na to szans
TeQ
Pan D. i pan M. też mają focie z panem Mikołajem z wef ;P
Pan z enbepe też ma ;)
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-17 22:03
TeQ
Miało być 70 rok temu, a na ten rok norma podniesiona.
TeQ
https://stooq.pl/mol/?id=29189
Prezydent RPA, Cyril Ramaphosa, podczas swojej wizyty w Arabii Saudyjskiej potwierdził, że Arabia Saudyjska wyraziła chęć przyłączenia do bloku krajów BRICS
https://stooq.pl/mol/?id=29190
w weekend pojawiły się informacje ze strony Banku Centralnego Indonezji, który wezwał importerów i eksporterów do zwiększenia użycia w rozliczeniach walut narodowych w celu zmniejszenia zależności indonezyjskich rynków finansowych od dolara amerykańskiego
BRICS =HGWCO to i tak to samo co USA i UE i inne opowieści dla ciemnego ludu.
Idzie promocja na metale... kilka dni max.
Kokotopuk
Novy!
Szkoda kasy na nawiewki , popsujesz sobie tylko okna . Supermario nie ma i szyby mu nie płaczą. Co jakiś czas otworzysz okna i szybko przewietrzysz. Dobra rada załóż sobie jednak reku , jeśli nie od razu to przynajmniej zgodnie z projektem zrób za pomocą rur pc o większej średnicy na etapie budowy przepusty przez ściany i stropy , aby w każdej chwili bez większej demolki można było zamontować reku. Supermario poleca zamontować też alarm i kamery , ewentualnie na razie położyć okablowanie
Goście od estymacji, stają się teraz znawcami od wentylacji :)
Ja pinkole, to reku nawet wy dwaj polecacie?
Nic tylko na płatnych ,"pisarzy" Muratora się ponajmowaliście.
Pancia od sztuki się wyprzedała, to bania na bohomazach już niebawem pęknie.
Czy wy dwaj, teraz będziecie prawić zamiennie o reku ?
Nie mając pojęcia, ani o sztuce ani o reku- można prawić o wszystkim :)
Novy!
Po solidnych piątkowych spadkach w poniedziałek na nowojorskich giełdach powiało optymizmem. Główne indeksy zyskały po przeszło 2%, w znacznej części niwelując straty z końcówki poprzedniego tygodnia
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Mocne-odbicie-na-Wall-Street-8424471.html
rr
Widzę jakieś duże spory o wentylację. Zatem jeśli mówimy o samej wentylacji, to wrzucam moje opracowanie, które stanowi wstęp do tych prostych/standardowych projektów wentylacyjnych:
Ilość powietrza wentylacyjnego określono zgodnie z normą PN-83/B-03430/Az3:2000
Wentylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – wymagania.
Zgodnie z normą strumień powietrza wentylacyjnego przypadający na jedną osobę w pomieszczeniach przy klimatyzacji lub wentylacji i nieotwieralnych oknach w budynkach, przy zakazie palenia, wynosi 30 m3⁄h (chyba, że okna są otwieralne to 20 m3/h).
W pomieszczeniach pomocniczych, korytarzu, komunikacji wspólnej i serwerowni przyjmuje się ilość powietrza, określoną na podstawie 1 krotności wymian. Jeśli ta wartość jest większa niż dla poszczególnych pomieszczeń wynika z powyższych i poniższych założeń, należy przyjąć tę wartość.
Zgodnie z normą PN-83/B-03430/Az3:2000 Wentylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – wymagania, strumień powietrza wentylacyjnego dla łazienki z ustępem wynosi 50 m3⁄h, a dla każdego dodatkowego ustępu ilość tą należy zwiększyć o 50 m3⁄h * ustęp. Dla pomocniczego pomieszczenia bezokiennego wartość strumienia powietrza wentylacyjnego wynosi 30 m3⁄h.
Przy okazji kilka aspektów dodam. Rekuperator może być krzyżowy lub obrotowy (z odzyskiem wilgoci). Ten drugi jest znacznie bardziej wymagający, ale można odzyskiwać wilgoć. Coś za coś. I jedna z ważniejszych kwestii, o której mało kto pamięta podczas projektowania, a jak pamięta przy projektowaniu to wykonawca już niekoniecznie, mianowicie rewizje na kanałach. Musza być tak zamontowane, aby dostęp w instalacji był do każdego miejsca. Większość osób ie czyści instalacji, co jest o wiele gorsze niż instlacja grawitacyjna z filtrami i z ewentualnym oczyszczaczem powietrza z filtrem HEPA, jak tkoś mieszka w otoczeniu smogowym. Żadne filtry na wlocie i wylocie z instalacji (tam tez powinny być) nie uratują jej przed rozwojem drobnoustrojów w czasie. Życia sie nie oszuka. Instalacja wentylacyjna to nie tylko jej zbudowanie ale i konserwacja, uwzględniajcie to w swoich portfelach bo to jak jeżdzenie samochodem, wymiana filtru oleju, ale oleju już nie. Niestety ale pod tym względem w PL jest dramatycznie.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 00:43
polish_wealth
co spowodowało że 2022 jest rokiem rekordowym, jeżeli chodzi o te rzeczy,
Bracia Polacy, zrozumcie proszę, że musicie jechać do Galusa, do Prausa, że waszego problemu nie wyleczy jedzenie blokatorów serotoniny, co daje efekt jakbyście codziennie przyjmowali narkotyki,
Wasz problem ma tylko jedno źródło i jest tylko jedno lekarstwo i Jeden Lekarz,
Gdybyście jeszcze byli ludźmi NINJA, którzy wezmą te śmieci i powiedzą po tygodniu no nic mi to nie pomaga, tylko kopnęło mnie na innym wogóle odcinku, no musze to odstawić,
A Wy jak te durnie, potem 3-5 miesięcy to bierzecie bo tak powiedział lekarz.. i 3 miesiące mijają, problem dalej jest ten sam, a do tego jesteście w odurzeniu i uzaleznieni od gówna, które stary doświadczony narkus wypaca w 2 dni i zapomina że wogóle była taka akcja, a Wy jak ciołki stajecie się do tego przyspawani i mówicie, brać pół czy całą dzisiaj.
Czemu ufacie LEKARZOM ??? Przecież to są ludzie, tacy sami jak WY, kto Wam włożył to do głowy że jak nosi białe ubranko to musi się na tym znać?
Lekarz dzisiaj to w 50% jak pokazała cywilizacja, to jest taki człowiek, który pisze papierki NFZtowskiego gdzie masz kupić lek od jakiej firmy z której biznes ma umowe z tym komplexem Lux med czy inne podobne.
I call that being tricked by busiensss, ( ͡° ͜ʖ ͡°)
idź do Jedynego Lekarza, powiedz co narobiłes w zyciu przez kratke, weź tą kartke papieru zacznij spisywać czego ty sie boisz i pracuj normalnie nad sobą a nie lecisz do kliniki jak ćma do ognia
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 07:06
Andreas2020
Duzi gracze kupują.
polish_wealth - na problemy psychologiczne polecam odstawić wszelkie źródła informacji A następnie wziąść się za jakąś robotę.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 07:13
forte
https://www.youtube.com/watch?v=mv3IWsrBizs
@Adreas2020
Myślę, że BTC i ETH można pomalutku kumulować natomiast z altami bym się wstrzymywał jeszcze co najmniej trzy miesiące.
@polish_wealth
Przychodzi facet do konfesjonału i przez kratkę mówi do księdza:
"Przespałem się parę dni temu z facetem"...
"Oj będzie piekło!!!" -rzecze ksiądz z oburzeniem na twarzy
"Proszę księdza..już piecze..."
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 09:57
amatorszczyzna
W nawiązaniu do licznych komentarzy i opinii dotyczących pesymistycznych wizji przyszłości, bankructwa banków centralnych, resetów itp. Otóż jest taki reset, który jest ostatnią "deską ratunku" w naszym zadłużonym świecie, czyli urealnienie ceny złota w stosunku do wydrukowanego papieru. Na to niestety musi być pozwolenie "odgórne", gdyż tym rynkiem rządzą banki centralne. Tak samo jak rynkiem akcji tak i rynkiem metali rządzą derywaty, czyli "ogon macha psem". Nota bene są już firmy, które na podstawie analizy rynku opcji, są już w stanie przewidzieć ruchy na rynku akcji i robią to całkiem dobrze. Szczególnie w warunkach braku płynności jak obecnie.
Niestety państwa zadłużonego zachodu (USA) nie mogą w tej chwili sobie na taki reset pozwolić bo walczą z krajami surowcowymi o prymat. W tej wojnie podnoszenie stóp procentowych jest ich jedyną bronią. Dopóki się obie strony nie dogadają to nic się w tej sprawie nie zmieni.
Trzeba wziąć również pod uwagę fakt, że żadnemu państwu z walutą rezerwową, urealnienie ceny metali/surowców nie jest na rękę. Więc czy to będą Chiny czy USA, czy inny kraj z dużym magazynem złota, każdy będzie chciał mieć tańsze surowce i energię niż sąsiad.
polish_wealth
lubie Cie za to że Cie jadą tutaj i wzajemnie, mam ubaw z tego, ale czasem myśle że ty naprawde agentujesz tutaj rozbijająco,
albo jestes normlanym człowiekiem który chce rozmawiać o kasie i Cie męcza tacy ludzie jak ja, albo jednak rozbijasz i masz płacone z moskwy
@ forte :)
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 10:30
polish_wealth
W nawiązaniu do licznych komentarzy i opinii dotyczących pesymistycznych wizji przyszłości, bankructwa banków centralnych,
wszystko spoko, tylko mała uwaga - Bankructwo Banków centralnych to jest wiadomość radosna optymistyczna, prawda a nie pesymistyczna, w sensie dopóki ten system trwa, żydzi są górą, a chodzi o to żeby ich wysiodłać, jezeli wpływ pieniądza się skonczy to żyd nie ma czym że tak powiem oddziaływać na nas - to jest dobra wiadomość
w naszym zadłużonym świecie, czyli urealnienie ceny złota w stosunku do wydrukowanego papieru. Na to niestety musi być pozwolenie "odgórne", gdyż tym rynkiem rządzą banki centralne.
YYY, papierowy pienaidz powstal bo nie było szansy na płynne działanie gospodarki w oparciu o kruszcze które były, NIe ma, nigdy nie było i nigdy nie bedzie mozliwa gospodarke 1:1, bądźmy realistami
Co prawda paru żydów dorobiło się ponad stan, Ci tam z wallstreet, ale dzieki temu i my żuczki przeróżne mieliśmy wszystko na półkach, no ale jednak kiedy sięgneli po szczypawkowanie, to jest już grzech za który możemy ich pozabijać, wiec nie ma zgody na dalsze dzialanie tzw: "elity"
Tak samo jak rynkiem akcji tak i rynkiem metali rządzą derywaty, czyli "ogon macha psem".
SWIETA PRAWDA - Jak niewielu to rozumie, a Ci którzy to rozumieją - nie oburzają się, to oburzające (ze sie niedostatecznie oburzają), na dachach powinno się Oburzać dzień i noc w sejmach, na dworcach, na placach, wszędzie, to powinien być temat nr. jeden w mediach, ale nie w tych mendiach rockefelerowych tylko mediach,
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 10:50
polish_wealth
Nota bene są już firmy, które na podstawie analizy rynku opcji, są już w stanie przewidzieć ruchy na rynku akcji i robią to całkiem dobrze. Szczególnie w warunkach braku płynności jak obecnie.
Te firmy to małe piwko,
Najgorsze są te firmy, ktore są brokerami i które Ci udostepniaja mozliwosc obstawienia opcji, nastepnie napływa np. półtora miliarda wartych zakładów od użytkowników,
I te świniaki posługując się tą kasą trzęsą rynkiem bazowym, tak że wyhuśtują tych z opcji i pieniądze zostaje w kieszeni brokera,
To tu siedzi ten Krasnal co kręci korbą, TU ONI SĄ,
czyli tak łajza brzydka, która powinna być niezależnym i zdystansowanym dostawcą usługi jaką jest brokerowanie Twojego zakładu, wykorzystuje informacje o obstawionych zakładach i staje się za tą kase czynnym aktorem, który wyhuśtuje Cie w pierwszej kolejnosci,
a na koniec zostają z papierami bazowymi czyli kupuja w gruncie srodki produkcji bez ktorych nie ma waznych rzeczy jak jedzenie, transport i tak dalej, nie te Tiktoki tam i inne zabawki do rozmydlania oczu dl goja tylko wazne dla życia rzeczy.
TU JEST DUZY PROBLEM, ROLNIKU - WIEM ZE CHCESZ PRACOWAĆ, PEJSATY SWIATŁOWODOWY GRZYB Z WALLSTEET KRADNIE 80 % TWOJEJ PRACY
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 10:56
Dante
Fundamenty się nie zmieniły i nadal trwa jedno z najszybszych w historii zacieśnień monetarnych przy mocno zalewarownym systemie - jak na razie lepiej stać z boku jeśli chodzi o inwestowanie.
Polecam obserwować rynek obligacji i obserwować jak obecnie wpływa na giełdę i krypto.
https://youtu.be/CaRd7Y6kuMU
kikexd
SWIETA PRAWDA - Jak niewielu to rozumie, a Ci którzy to rozumieją - nie oburzają się, to oburzające (ze sie niedostatecznie oburzają), na dachach powinno się Oburzać dzień i noc w sejmach, na dworcach, na placach, wszędzie, to powinien być temat nr. jeden w mediach, ale nie w tych mendiach rockefelerowych tylko mediach,
Moglbys cos wiecej napisac na ten temat ?
polish_wealth
Moglbys cos wiecej napisac na ten temat ?
Jestem Rysio i mam 3 fabryki w pekinie, jestem na giełdzie notowany jako RYSIO PEKIN TURBO X, 100 000 akcji każda po 120 USD co daje łącznie
kapitalizacje 12 000 000 (12MLN) dzienny wolumen zawieranych transakcji w taki zwykły letni wtorek to 450 tysięcy PLN, co oznacza, że największe dzienne transakcje jednostkowe sięgają około 10-50 tysięcy, ktoś sprzedał ktoś kupił,
A teraz jest ZDZISIO, i ZDZISIO prowadzi BROKERA XTp BROKER STUDIO COSMOS, I ZDZISIO MÓWI DO RYSIA, CHODŹ WYEMITUJEMY KONTRAKTY TERMINOWE I OPCJE NA RYSIO PEKIN TURBO X
RYSIO mówi dobra, więc Zdzisio otwiera kontrakty, jako że kontrakty są bardziej dostępne i popularne dla gawiedzi na śmieciowych brokerach, to to na śmieciowych instrumentach dzienny wolumen zawierania zakladów na spadki i wzrosty sięga 4,5 Miliona, 10 razy więcej niż handel na instrumencie bazowym który, defacto powoduje że nabierasz prawa własności,
Zdzisio następnie któregoś dnia widzi u siebie w kasynku śmieciowym, że spółka świetnie sobie radzi, 70% gawiedzi nabrało kontrakty terminowe na BUY z czego 40% użytkowników ustawiła stop losa, 50 pipsów poniżej ostatniego poziomu wsparcia,
Co robi Zdzisław? Dzwoni do Rysława i mówi, Rysław weź wyrzuć na giełde 20 000 akcji na sell, bo jak to zrobisz to 30 tysięcy ludzi mi walnie stop losa, ja zgarne kilka milionów złotych w swoim kasynku i zaraz odkupimy te akcje,
W analogiczny sposób Black Rock wszedł w posiadanie tak wielu aktywów, istnieje gruba sitwa, która cały dzień zajmuje się tylko tym,
Machaniem ogonem, żeby wywijać psem,
Takich Rysiów i Zdzisiów ilu jak myślicie jest na tzw. górze?
P.S. nie zgadzam się że Bartosiak to agent, ale stał się stronniczy ^^ wierząc że dobrze wybrał
P.S. propaganda na wojne na wypoku, jest z kolei autentyczna, za pieniądze ludzie urabiają gojom myślenie na tym portalu -
jeżeli bym się dowiedział, że to któraś z marketingowych komórek PISu to robi, czyli za pieniądze podatnika, to właśnie nabyliśmy prawo do świetego puczu
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 13:56
Cascader
Fundamenty się nie zmieniły i nadal trwa jedno z najszybszych w historii zacieśnień monetarnych przy mocno zalewarownym systemie - jak na razie lepiej stać z boku jeśli chodzi o inwestowanie
Granie pod jeden scenariusz i wyczekiwanie aż jakiś duży hedge fund albo pension fund się wysypie może doprowadzić do tego, że najlepsze okazję uciekną. Według mnie teraz jest dobry moment, żeby zacząć skupować akcje partiami. Rynek zaliczył duże spadki, sentyment jest negatywny, stopy procentowe do 4,75% są już w wycenach. FED mocno hamuje wysysajac plynność, ale rząd federalny wciaz rozdaje pieniądze, wiec moze sie zdażyc, że tym razem, podczas tej bessy nie dojdzie do panicznej wyprzedazy wynikajacej z kryzysu plynnosciowego. Nawet tutaj po komentarzach doskonale widac jak bardzo sentyment jest negatywny. @Tomaszabc wyprzedal się z uranu, @Novy! pogonił Sibanye Stillwater. Chyba tylko @Arekb52 cokolwiek kupuje.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 13:46
Konrad (ITT)
@surowce
A Generational Opportunity In Commodities
Nawet po korekcie w ciągu ostatnich kilku miesięcy, surowce były jedną z najlepiej prosperujących klas aktywów w tym roku i w ciągu ostatnich kilku lat. W rezultacie wielu inwestorów doszło do wniosku, że przegapili okazję. Prawda jest jednak taka, że hossa na rynku surowców prawdopodobnie jest nadal dopiero w początkowej fazie.
Z fundamentalnego punktu widzenia surowce są nadal mocno niedowartościowane w stosunku do akcji.
Z technicznego punktu widzenia, Bloomberg Commodities Spot Index osiągnął w tym roku nowe rekordowe wartości po okresie konsolidacji, który trwał ponad dekadę.
Źródło: https://thefelderreport.com/2022/10/12/a-generational-opportunity-in-commodities-part-tres/
Pozdrawiam,
Konrad ITT
OVAL
Pozdrawiam
Arekb52
Właśnie Konrad z ITT wkleił dlaczego. Surowce są nisko i NIE MA ICH.A dlaczego listopad? Bo inflacja może niespodziewanie maleć :-). Tylko ze ceny nie spadną nawet o cent nigdzie, ale w porównaniu do zeszłego roku, od listopada będzie już wysoka baza z 2021, potem z grudnia itd. Więc technicznie może im wyjść, ze inflacja spada, a to może wywołać euforię. Jeśli nie-trudno, będę brał dywidendy i czekał.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 15:34
Konrad (ITT)
Autor niniejszego tekstu miał okazję studiować w Peru oraz mieszkać, pracować i podróżować po różnych krajach Ameryki Łacińskiej i Antyli przez około 4 lata. Nabyte doświadczenie pozwoliło mu poznać różne bolączki tego regionu świata.
Dane i informacje użyte w tekście pochodzą z oryginalnych źródeł hiszpańsko i portugalskojęzycznej prasy, organizacji i instytucji statystycznych.
Autor tekstu nie uważa, aby temat został wyczerpany i jest otwarty na nowe źródła wiedzy i komentarze czytelników bloga. Prosi również o wskazanie błędnych informacji dotyczących Chile, aby móc się do nich ustosunkować.
---
@wodór
@USA
@energia jądrowa
Nation’s First Nuclear-Powered Clean Hydrogen Production Announced
W Nine Mile Point Generating Station, najstarszej działającej elektrowni jądrowej w USA, wkrótce powstanie pierwszy w kraju zakład produkujący czysty wodór. Oczekuje się, że zacznie działać w 2025 roku.
Wodorowe ogniwa paliwowe mogą wytwarzać energię elektryczną, emitując jedynie parę wodną jako produkt uboczny, dzięki czemu są czystym źródłem energii zapasowej do zasilania sieci. Produkowany na dużą skalę czysty wodór może przyczynić się do dekarbonizacji branż, takich jak lotnictwo, transport, produkcja stali i rolnictwo.
Aby sprostać rosnącemu światowemu zapotrzebowaniu na wodór, Departament Energii USA szuka sposobów na zwiększenie produkcji wodoru. Elektrownie jądrowe mogą wytwarzać wodór różnymi metodami, wykorzystując dostarczaną przez nie stałą energię cieplną i elektryczną.
Istniejące elektrownie jądrowe mogłyby wytwarzać parę po niższych kosztach niż kotły na gaz ziemny. Parę można również poddać elektrolizie i rozbić na czysty wodór i tlen. Proces ten umożliwiłby zakładom energetycznym produkcję i sprzedaż wodoru w regionie, a także dostarczanie do sieci czystej i niezawodnej energii elektrycznej.
Według DOE, pojedynczy 1000-megawatowy reaktor jądrowy może wyprodukować ponad 150 000 ton wodoru rocznie. Oznacza to, że zaledwie dziesięć reaktorów jądrowych może dostarczać około 1,5 miliona ton rocznie — 15% obecnego wodoru produkowanego w Stanach Zjednoczonych.
Źródło: https://www.tomorrowsworldtoday.com/2022/10/17/nations-first-nuclear-powered-clean-hydrogen-production-announced/
Pozdrawiam,
Konrad ITT
zeromacho
Ma ktoś jakieś informacje i przeyśleia przy jakiej wartości zatrzyma się ten spadek?
supermario
Focie z Klausem o niczym nie świadczą. Ludzie na określonym szczeblu muszą się spotykać. Istotną kwestią jest co z tych spotkań wynika.
supermario
"Pancia od sztuki się wyprzedała, to bania na bohomazach już niebawem pęknie."
Na razie się jeszcze nie wyprzedała , a czy domniemana bania pęknie niebawem się przekonamy.
amatorszczyzna
"Moglbys cos wiecej napisac na ten temat ?"
Aby to objaśnić to potrzeba wielu wykładów. W tej chwili jest short squeeze bo ludziska wykupili (najwięcej w historii) 10B$ opcji PUT na spadki w cenie SPX 3600. Kiedy SPX spadł poniżej 3600 to opcje wchodzą w zakres ITM i pojawia się pozytywna delta. Wtedy też znajdują się chętni na zarobek z tym związany, tyle że brokerzy aby nie stracić (sorry za skrót myślowy), muszą się w takim momencie hedge'ować kupowaniem akcji na rynku pierwotnym. I cyk mieliśmy największy rajd w historii. SPX poszedł w górę >3600 w zakres OTM więc zaraz brokerz'y będą te akcje sprzedawać.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 17:13
supermario
https://trojka.polskieradio.pl/artykul/3053554
Zapraszamy na wystawę “Siudmak Universum”, którą będzie można oglądać w Muzeum Sztuki Fantastycznej na warszawskiej Pradze (Centrum Praskie Koneser) od 15 października do 30 grudnia tego roku. Siudmak Universum bilety na wystawę już dostępne.
https://www.ebilet.pl/biznes/wystawa/siudmak-universum/
Lech
Powiedziała ćma ile wiedziała, a za kratką to taki sam człowiek 3x p i wie tyle co zje , ważne ile dostanie i co za to SE kupi , dobrze jak nie wciąga tam cudzych żon i nieletnie dzieci..
andreas21
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 17:55
ruhe
„Russel Napier, czlowiek, ktory prawidlowo rozegral bull run od ~1980-2020 na obligacjach, a nastepnie zrobil 'zawrotke' o nadchodzacej przyszlosci finansowej
https://themarket.ch/interview/russell-napier-the-world-will-experience-a-capex-boom-ld.7606
Ciekawe.
Edit: a patrze, ze juz bylo :)”
Jeśli ja to dobrze odczytuję to facet w skrócie spodziewa się, że politycy/rządy będą stymulować wzrost PKB na określonym poziomie np. 2%, i utrzymywać inflację na określonym poziomie np. 4%, co w sumie da 6%, równocześnie tak ustawią zasady dla funduszy emerytalnych, żeby miały obowiązek kupować obligacje rządowe w odpowiedniej skali pozwalającej utrzymać oprocentowanie obligacji poniżej tego poziomu 6%. W efekcie system się nie zawali a rządy wyjdą inflacyjnie z zadłużenia.
W dodatku ten scenariusz jego zdaniem potrwa 15-20 lat.
Nawet dla mnie, jako laika, widoczne są tutaj co najmniej dwa założenia, które ciężko będzie zrealizować w długim terminie, czyli 1. banki centralne musiałyby się podporządkować rządom (stopy procentowe), 2. przez wiele lat rządy musiałyby głównie swoimi nieefektywnymi inwestycjami skutecznie stymulować PKB na żądanym poziomie, nawet Chiny tego nie potrafią zrobić.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 18:07
Arekb52
Cascader
Nawet dla mnie, jako laika, widoczne są tutaj co najmniej dwa założenia, które ciężko będzie zrealizować w długim terminie, czyli 1. banki centralne musiałyby się podporządkować rządom (stopy procentowe), 2. przez wiele lat rządy musiałyby głównie swoimi nieefektywnymi inwestycjami skutecznie stymulować PKB na żądanym poziomie, nawet Chiny tego nie potrafią zrobić.
Taki system istniał w powojennej Japonii pod nazwą Window Guidance. BoJ nie był wtedy niezależny tylko podporządkowany japońskiemu Ministerstwu Finansów. System ten zakończył się olbrzymim sukcesem gospodarczym. Japonia popadła w stagnacja w momencie kiedy zrezygnowano z Window Guidance.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 18:27
janwar
Ukraiński koncern zbrojeniowy Ukrobronprom pracuje nad bronią dalekiego zasięgu - powiadomiono w poniedziałek. Broń o zasięgu 1000 kilometrów i głowicy bojowej o wadze 75 kilogramów ma być odpowiedzią na rosyjski terror. - Spodziewam się, że do końca roku możemy jeszcze bardzo zaskoczyć przeciwnika - zdradził Marin Brest, kierownik projektu.
Czytaj więcej na https://wydarzenia.interia.pl/raporty/raport-ukraina-rosja/aktualnosci/news-ukraincy-pracuja-nad-bronia-dalekiego-zasiegu-do-konca-roku-,nId,6355583#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome
supermario
https://www.youtube.com/watch?v=T5atrK2jN7o
lenon
"Wyjście z długów to skrot myślowy. Chodziło mi oczywiście o zbicie go do poziomu który umożliwia dynamiczny wzrost gospodarczy. Zagregowany dług swiatowy musialby zostać skompresowany do 50 % światowego PKB, teraz ta liczba wynosi z tego co pamiętam 350%."
Bezboleśnie oczywiście nie ma możliwości tego zrobić, co nie znaczy, że system od razu musi się zawalić.
Jest na to kilka sposobów, aczkolwiek bardzo niekonwencjonalnych. Np. Bank Centralny skupuje bieżącą emisję długu rządu i go umarza + 5% całości zadłużenia. Wiąże się to oczywiście z klasycznym helicopter money, dlatego jednocześnie musiałby podnosić rezerwę obowiązkową do poziomów, które kompensują napływ nowej gotówki na rynek, pozostawiając stopy procentowe na niskim poziomie. Z powodu ograniczenia płynności banków, te udzielałyby przemyślanych kredytów, a marże w pewnym sensie urynkowiłyby koszty waluty, przez co rynek obligacji zaczął by się przesuwać w kierunku lokat.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 19:45
Dante
Granie pod jeden scenariusz i wyczekiwanie aż jakiś duży hedge fund albo pension fund się wysypie może doprowadzić do tego, że najlepsze okazję uciekną. Według mnie teraz jest dobry moment, żeby zacząć skupować akcje partiami. Rynek zaliczył duże spadki, sentyment jest negatywny, stopy procentowe do 4,75% są już w wycenach. FED mocno hamuje wysysajac plynność, ale rząd federalny wciaz rozdaje pieniądze, wiec moze sie zdażyc, że tym razem, podczas tej bessy nie dojdzie do panicznej wyprzedazy wynikajacej z kryzysu plynnosciowego. Nawet tutaj po komentarzach doskonale widac jak bardzo sentyment jest negatywny.
Rynek może trochę oscylować góra/dół, ale wokół linii trendu wynikającego z hamowania gospodarki i zaostrzania polityki monetarnej. Do tego rosnące bezrobocie raczej nie będzie zachęcać ludzi do inwestowania, a wręcz przeciwnie. Warte uwagi, że złoto zaczęło rosnąć po pęknięciu bańki dot.com (przeszło 20 lat temu) tuż po zmianie polityki monetarnej FED (początek obniżek stóp procentowych), a reszta surowców kilka miesięcy później - i w obecnych czasach może być podobnie.
Ale jak na razie obecna sytuacja wygląda na ścieżkę zderzenia systemu finansowego ze ścianą przy dużej prędkości, a to może wywołać potężną deflację na aktywach finansowych (do momentu zmiany polityki monetarnej przez banki centralne).
I jak na razie może zdarzyć się lokalnych short squeeze w rejon między MA50 i MA200, ale potem mogą wpadać coraz gorsze dane gospodarcze, które pociągną akcje (i nie tylko) dalej w dół aż coś pęknie w systemie (np. rynek długu), a wtedy spadki zamienią się w wodospad, a VIX może przebić covidowy szczyt.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 19:46
opcjoner
https://stooq.pl/n/?f=1516070
"My mówimy o tym, że z pułapu 160 tys. budowanych mieszkań w 2021 r., rozpoczętych przez deweloperów, nie przez inwestorów instytucjonalnych - zjedziemy do pułapu 60-70 tys. Żeby to nie było 60-70 tys., a może 90 tys. potrzeba mechanizmu, który wejdzie do końca roku i będzie od 1 stycznia gotów do funkcjonowania"
Branża się martwi i mówi że nie będzie mieszkań a mieszkań mamy aż za nadto i nie trzeba nic budować bo nie ma kto w nich mieszkać.
https://stooq.pl/n/?f=1515103&c=1&p=4+22
"Według danych Narodowego Spisu Powszechnego, na dzień 31 marca 2021 r. 1,8 mln mieszkań w Polsce było niezamieszkałych."
Chlorofil
Dante
Jeśli ja to dobrze odczytuję to facet w skrócie spodziewa się, że politycy/rządy będą stymulować wzrost PKB na określonym poziomie np. 2%, i utrzymywać inflację na określonym poziomie np. 4%, co w sumie da 6%, równocześnie tak ustawią zasady dla funduszy emerytalnych, żeby miały obowiązek kupować obligacje rządowe w odpowiedniej skali pozwalającej utrzymać oprocentowanie obligacji poniżej tego poziomu 6%. W efekcie system się nie zawali a rządy wyjdą inflacyjnie z zadłużenia.
W dodatku ten scenariusz jego zdaniem potrwa 15-20 lat.
Nawet dla mnie, jako laika, widoczne są tutaj co najmniej dwa założenia, które ciężko będzie zrealizować w długim terminie, czyli 1. banki centralne musiałyby się podporządkować rządom (stopy procentowe), 2. przez wiele lat rządy musiałyby głównie swoimi nieefektywnymi inwestycjami skutecznie stymulować PKB na żądanym poziomie, nawet Chiny tego nie potrafią zrobić.
Warto się zastanowić czy mniej lub bardziej na miękko nie wchodzimy właśnie do tego nowego (aczkolwiek starego) systemu, czyli Dirigiste - przykładowo: To Big to Fail, dotacje do OZE & ESG, tarcze antykryzysowe, CPK, elektrownia atomowa w Polsce
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09639480802413371
Lech
https://www.youtube.com/watch?v=OfimaSXbFQI
Dante
A do tego jeszcze to:
supermario
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/other/obowi%C4%85zek-utrzymania-temperatury-w-mieszkaniu-kiedy-za-wych%C5%82odzenie-lokalu-mo%C5%BCna-otrzyma%C4%87-kar%C4%99/ar-AA136kn3?ocid=msedgntp&cvid=322d05b1b00b44ce87ace3fdb92ca736
Tomaszabc
https://twitter.com/HenrikZeberg
Spy
I jak na razie może zdarzyć się lokalnych short squeeze w rejon między MA50 i MA200, ale potem mogą wpadać coraz gorsze dane gospodarcze, które pociągną akcje (i nie tylko) dalej w dół aż coś pęknie w systemie (np. rynek długu), a wtedy spadki zamienią się w wodospad, a VIX może przebić covidowy szczyt
Czyli według Ciebie jak daleko możemy spadać jeżeli spadki zamienia się w wodospad, nie chodzi mi o dokładny poziom ale jakiś rząd wielkości który prognozujesz?!
Widzisz ja w drugiej połowie zeszłego roku byłem strasznie niedźwiedzi choć musiałem codziennie się bronić przed entuzjastami hossy -- takie ot życie kontrarianina. Teraz wszyscy widzą otchłań i konsekwentnie nienawidzac podążania za tłumem sam się zastanawiam czy czasem nie będzie szybkiego (może głębokiego) down and up choc nic mi na tą chwilę na to nie wskazuje żeby było aż tak dobrze.
supermario
https://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpopularniejsze-artykuly/ju%C5%BC-nied%C5%82ugo-urz%C4%99dnicy-skontroluj%C4%85-tw%C3%B3j-dom-urz%C4%99dnicy-sprawdz%C4%85-%C5%BAr%C3%B3d%C5%82a-ogrzewania-i-weryfikuj%C4%85-deklaracje-ceeb/ar-AA1363yR?ocid=msedgntp&cvid=322d05b1b00b44ce87ace3fdb92ca736
supermario
https://onebid.pl/pl/auction/-/4069
Dante
Według mnie kluczowe poziomy to ok. 3200, 2400 i 1200 (oczywiście może być to +/- 150) dla S&P500.
Przy 3200 to może jakoś to jeszcze będzie hulać w systemie, ale przy 2400 to już zacznie się głośno i nagłówki w gazetach o bankructwach/poważnych problemach. Wtedy mogą się pojawić głosy o jakiś działaniach banków centralnych (może początek obniżek stóp procentowych), ale to może być za wolno (mimo, że te obniżki mogą być robione dość szybko, szybciej niż w 2019r.).
Niewykluczone, że po drodze może wystąpić mała euforia na rynkach z powodu spadku inflacji (tzn. w USA i średnio statystycznie na świecie), ale po pewnym czasie do inwestorów zacznie docierać, że ten spadek inflacji wynika z nadchodzącego krachu i wtedy będzie "sell all"
Popis
Solarsoul
„warren.
można to jeszcze robić z przyjemności i dla hobby
Właśine chodzi o to aby nie tracić czasu na zbędne czynności, zamiast dziesiątki godzin palić w piecu naciskam guzik i mam ciepło, ty pewnie nawet nie masz wody w kranie bo woda wyciągana wiadrami ze studni jest tanisza a kręcenie korbą to twoja kolejna pasja.”
@warren
„można to jeszcze robić z przyjemności i dla hobby
równie dobrze mogę ci wyliczyć, ile spędzasz czasu na kulaniu kanapek, myciu zębów czy siedzeniu na kiblu. tu też masz obliczoną stopę zwrotu ?
a zakupy w markecie i stanie w kolejce ? również obliczasz czas "zmarnowania" życia albo stopy zwrotu życiowej ?”
Z pewnego punktu widzenia @zeromacho ma rację. Zależy jakie są priorytety w życiu. Życie nabiera pędu i dlatego szukamy zautomatyzowanych rozwiązań, żeby mieć więcej czasu. Tylko to jest błędne koło. Nawiązując do korby i studni wyobraź sobie, że taki prymitywny człowiek wstający o poranku, wychodząc do ogrodu czując powiew wiatru i promienie słońca na twarzy kręcąc tą korbą był dużo szczęśliwszy niż ten przed laptopem w betonowej dżungli pijąc świeżo napełniony kubek wody z osmozy made in USA wzbogaconej sztucznie mineralizatorem. Co z tego, że ciepło, wygodnie, nie trzeba kręcić korbą jak pijesz syf z osmozy? Taka martwa woda po tym zabiegu choćbyś ją chciał wzbogacić najdroższym mineralizatorem to nie odzyska pierwotnego składu chemicznego wody pozyskiwanej z ujęć. Dziś żeby nadążyć za tym marnym życiem serwowanych przez starszych i mądrzejszych musisz na szybko pić i jeść syf. Oni kręcą na spokojnie korbką i piją czystą, naturalnie wzbogaconą minerałami wodę ze studni. @zeromacho kręcąc korbką o dziwo można mieć dużo więcej czasu dla bliskich. Mało tego, wykonując pewne czynności własnoręcznie, z większym zaangażowaniem i pełną świadomością uzyskujemy dużo lepsze efekty.
lenon
"Łączna wielkość emisji obligacji na rzecz Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych do 31 grudnia 2022 roku nie przekroczy kwoty 15,21 mld zł. Oznacza to, iż jeśli zostaną sprzedane wszystkie to za rok Bank Gospodarstwa Krajowego będzie musiał wypłacić pierwsze odsetki w wysokości ponad 1,25 mld zł. Zgodnie z mechanizmem działania takich funduszy należy się spodziewać, iż odsetki te zostaną wypłacone z części wpływów z przyszłorocznych kolejnych obligacji. Cykle te będą się corocznie powtarzać, aż do momentu całkowitego wykupu wszystkich obligacji. Według dzisiejszego stanu nastąpi to za dziesięć lat, ale jeśli w 2023 roku zostaną wyemitowane kolejne dziesięcioletnie obligacje, termin ten oczywiście się przesunie."
Perpetuum mobile, czy kpina z odbiorcy informacji?
https://defence24.pl/polityka-obronna/miliardy-dla-wojska-polskiego-poza-budzetem-wkrotce-rusza-sprzedaz-obligacji
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-18 22:15
Andrzeyoo
To rozumiem zaproszenie do zarabiania na spadkach, czy przejaw paniki bo nie wiesz co zrobić?
W jedne tydzień możesz sobie zapewnić dostatnie życie.
W czym problem ?
TeQ
Perpetuum mobile, czy kpina z odbiorcy informacji?
Ani jedno, ani drugie.
W przypadku W są trzy możliwości - wygrana, przegrana, remis... Czyli teoretycznie 33% Wygrana (ja obstawiłbym mniej, niż 33%) i podzielenie się z hegemonem (ach... to hegemon da ochłap) ;)
Każdy inny wynik to dojenie.... Jaka szansa na zysk?
Popis
Zaproszenie a i owszem być może skrócę ten okres o kilkanascie miesiecy. 3840 sl tp wstępnie 3160. 5% kapitalu na 3 zlecenia 3817 3822 3830.
Arekb52
hamer
Popis
Solarsoul
„Obowiązek utrzymania temperatury w mieszkaniu. Kiedy za wychłodzenie lokalu można otrzymać karę?”
@supermario a co jeśli ktoś chce utrzymać niską temperaturę jak Pani Minister Klimatu?:) Pani Minister w dzisiejszej porannej audycji radia ZET wyraźnie powiedziała, że lubi trzymać niską temperaturę rzędu 18 st. Rozmowa toczyła się wokół ostatniej niefortunnej wypowiedzi prezesa odnośnie palenia oponami i tego, że ludzie nie chcą płacić mandatów za kopcący komin bo prezes pozwolił. Pani Minister broniła ze wszystkich sił prezesa a tymczasem sama może stać się ofiarą. Co jeśli ktoś uzna, że dla niego komfort cieplny to 10 st. w sypialni? Prezes kopci, Minister Klimatu lubi chłód to czemu ja mam dostać karę? :)
TeQ
W kilku krajach jednocześnie na początku grudnia ukaże się książka z wybranymi przemówieniami prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i napisanym przez niego wstępem - podaje we wtorek Radio Swoboda. Wszystkie dochody ze sprzedaży zostaną przekazane na wsparcie Ukrainy.
"Przesłanie z Ukrainy" zostanie opublikowane 6 grudnia w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Portugalii. Prawa do książki sprzedano w 10 krajach.
https://stooq.pl/n/?f=1516088
Cascader
Od kwartału mamy raptem -50bp na 10y-2y. Niezmiennie uważam, że ktokolwiek nastawiony pozytywnie do akcji i surowców jest niepoprawnym optymistą
Nie uwzględniasz kontekstu w jakim znajduje się branża surowcowa. Nakłady inwestycyjne były bardzo nikłe przez ostatnie 10 lat. Borykamy sie ze strukturalnym problemem podażowym. SP500 zaliczyło w tym miesiącu nowy dołek, ale spółki surowcowe zachowują się odmiennie. Nie chcą już mocniej spadać i wydaje się, że uklepaly dołek już w czerwcu bieżącego roku. Sprawdź notowania liderów rynku i sam się przekonaj.
Solarsoul
„Od kwartału mamy raptem -50bp na 10y-2y. Niezmiennie uważam, że ktokolwiek nastawiony pozytywnie do akcji i surowców jest niepoprawnym optymistą”
Po części kolega @Chlorofil ma rację. Będę zadawał pytanie w nieskończoność co z tymi pozytywnie nastawionymi do węgla uśredniającymi KOL jeszcze nie tak dawno? Przecież VanEck to nie byle jaki fundusz. A ponoć inwestowanie w etf-y się opłaca bo jest bezpieczne. Przecież w momencie delistingu poleciało mnóstwo inwestorów uśredniających w dół te „bezpieczne” akcje biorąc pod uwagę dzisiejszą cenę węgla. To samo może się stać z URA, REMX. Kiedyś ktoś uzna, że są niebezpieczne dla klimatu tak jak węgiel a Wy stracicie. Ktokolwiek nastawiony do surowców pozytywnie w formie WIRTUALNEJ jest niepoprawnym optymistą. Czy w momencie delistingu fundusz wypłacając po cenie rynkowej będzie uwzględniał Wasze uśrednianie w dół plus inflację?
janwar
Czytaj więcej na https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-producenci-mebli-sygnalizuja-zwolnienia-popyt-sie-zalamal-a-,nId,6355440#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome
janwar
Czytaj więcej na https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-rynek-paliw-ameryka-uwolni-miliony-rezerw-ropy,nId,6357243#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome
kara
trochę śmiech, że USA, które leży na ropie musi rezerwy wyciągać, zamiast z ziemi xD
Spy
Producenci mebli sygnalizują zwolnienia. Popyt się załamał a koszty rosną
We wszystkich branżach i w życiu 7 lat tłustych powinno być dobrym czasem na przygotowanie się na 7 lat chudych ale obecna cywilizacja żyje do oporu a później jest płacz, przykładów można podawać setki a nawet tysiące.
Solarsoul
„@janwar
trochę śmiech, że USA, które leży na ropie musi rezerwy wyciągać, zamiast z ziemi xD”
To wszystko jest i śmiech i teatr. Gwarantuję Wam, że gdybyście się wszyscy przestawili na rowery ratując klimat to podatek od posiadania jednośladu byłby tak wysoki, że z powrotem przesiedlibyście się na dwuślad żeby się opłacało :) Teraz będą strategiczne ruchy w imię ratowania zmotoryzowanych żeby wiedzieli, że Bidon trzyma rękę na pulsie. Rezerwa strategiczna :)
Chlorofil
Oczywiście, że mierzymy się z chronicznym problemem braku podaży surowców. I nie mam wątpliwości, że po zakończeniu obecnego cyklu, przy wzroście gospodarczym, surowce znowu będą królować. Lecz w obecnej chwili mamy nadchodzące spowolnienie i jedyne, co powoduje lokalne skoki (jak ostatnio ropa i miedź) to polityczne gierki. Ostatni kwartał 2022 i pierwsza połowa 2023 to dla mnie ciągle rynek niedźwiedzia na akcjach i surowcach. Super cykl na surowcach trwa i da zarobić w tej dekadzie, tylko trzeba być cierpliwym.
Chlorofil
Rzemko
Trzeba kupywac bezposrednio spolki. Spojrz na BTU - wegiel, USA, Japonia, Tajwan, Australia, INdie, INdoenzja, Chiny, Vietnam, Korea Pld. "Jedyne" 33 razy wzrostu od dolku w 2020. Od dolka do gorki, jedyne 59 razy wzrostu.
Ja bede sie z czasem pozbywal GDX, GDXJ, SILJ na rzecz bezposrednio spolek. ETFy na sektory "drazliwe" nie maja sensu. Chociaz z drugiej strony jak zrobia delisting to po prostu sobie odkupie, Ci co mieli KOL mogli to sprzedac, a spolki bezposrednio tez wtedy polecialy..
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 14:33
Solarsoul
„Świat zalewa rzeka ropy naftowej, z którą nie ma co zrobić. Litr benzyny na stacjach przy supermarketach w Polsce można już kupić za 3,55 zł. Na światowych rynkach tanieje też gaz. Tanie paliwo, z którym nie ma co robić, trafia do magazynów.”
Popatrzcie, lała się rzeką ropa naftowa i nie miał kto kupować bo zabronily jeździć do lasu i nikt nie kupował. Teraz pozwolyly i rezerwy trzeba uruchamiać. Wszyscy na grzybach? @Rzemko te jedyne 33 albo 59 to analiza wsteczna zawsze skuteczna. Czy będziesz inwestował w jedną spółkę z danego sektoru? Nie. To robi za Ciebie ETF ale co zrobić jak ktoś Ci bezczelnie mówi, że zamyka przedstawienie? Ja nie inwestuję w ETF-y ale solidaryzuję się z tymi, którzy mają prawo poczuć się pokrzywdzeni.
@Rzemko
„Ci co mieli KOL mogli to sprzedać”
Ale po co mieli sprzedawać skoro wierzyli w aktywo uśredniając? Przecież wiedzieli, że odbije ale zostali bezczelnie odcięci od kroplówki. To jest nierówna gra.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 14:45
Novy!
@Novy!
Autor niniejszego tekstu miał okazję studiować w Peru oraz mieszkać, pracować i podróżować po różnych krajach Ameryki Łacińskiej i Antyli przez około 4 lata. Nabyte doświadczenie pozwoliło mu poznać różne bolączki tego regionu świata.
Dane i informacje użyte w tekście pochodzą z oryginalnych źródeł hiszpańsko i portugalskojęzycznej prasy, organizacji i instytucji statystycznych.
Autor tekstu nie uważa, aby temat został wyczerpany i jest otwarty na nowe źródła wiedzy i komentarze czytelników bloga. Prosi również o wskazanie błędnych informacji dotyczących Chile, aby móc się do nich ustosunkować
Konrad, jestes miły gość dlatego pominę fakt, że wasz artykuł pojawia się tuz po publikacji płatnego newslettera o Brazylii od Lyn Alden. jestem w jego posiadaniu jak każdego do 2 lat- więc wiem co mówię (piszę) :)
Nie chciałbym także, za darmo wklejać tu w całości płatnych analiz Lyn, jak to robiłem kiedyś, bo 99% ludzi na tym blogu na to nie zasługuje i pewnie nie interesuje.
Chciałbym tylko zwrócić twoją uwagę na to, że po raz kolejny- tak jak w przypadku Nigerii i Chile, działacie w sposób zgoła odmienny od tego co napisał w książce T21. Nie mam jej teraz pod ręką, ale wspominał tam o ryzyku niepewnych jurysdykcji wydobywczych, krajów w łapach socjalistycznych oszołomów oraz- i tak kwestia jest nadrzędna, obaw o stabilność tych jurysdykcji w czasie kiedy wydobywane surowce maja swój czas na rynkach.
W takim czasie, zaczynają się różnej maści rewolty, obalanie rządów przez wojskowych watażków, pucze itd- to te najgorsze opcje vulgo zmiana rządzących na socjalistów i zwiększenie podatków dla znienawidzonych bogaczy i firmy wydobywcze z zagranicy (Chile), strajki spowodowane wzrostem cen surowców jak w kopalniach RPA firm takich jak Sibany'a czy Impala Platinum Holdings oraz mnóstwo innych "dziwnych" wydarzeń (przesłałem ci raport z Seeking Alpha o SBSW) jakie w czasach stabilnych cen surowców sie nie zdarzają.
Nie rozumiem zatem, że sam autor tych przesłanek wraz z swym teamem- kompletnie nie zwraca na nie uwagi. ty, bardziej, że już wtedy zapowiadał nadejście surowcowego cyklu :)
Nie oczekuję odpowiedzi, bo to pytanie już niedawno zadałem i nie doczekałem się odpowiedzi, tak jak kolega @Spy o "bezpiecznym" TLT :)
Nawet po korekcie w ciągu ostatnich kilku miesięcy, surowce były jedną z najlepiej prosperujących klas aktywów w tym roku i w ciągu ostatnich kilku lat. W rezultacie wielu inwestorów doszło do wniosku, że przegapili okazję. Prawda jest jednak taka, że hossa na rynku surowców prawdopodobnie jest nadal dopiero w początkowej fazie.
Z fundamentalnego punktu widzenia surowce są nadal mocno niedowartościowane w stosunku do akcji.
Kiedy pisałem o surowcach i akcjach firm wydobywczych- Wy organizowaliście zbiorowe zakupy złota i srebra.
Ja zrobiłem prosty ruch. Zweryfikowałem wiedzę z książki T21 i wszedłem prawie dwa lata już temu 100% w surowce :)
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 15:07
Novy!
Nawet tutaj po komentarzach doskonale widac jak bardzo sentyment jest negatywny. @Tomaszabc wyprzedal się z uranu, @Novy! pogonił Sibanye Stillwater. Chyba tylko @Arekb52 cokolwiek kupuje
Cos ci się chyba kolejny raz pomyliło.
Nie wyprzedał, a zredukował pozycję. To kolosalna różnica :)
Gdybyś był łaskaw być nieco bardziej uważny, zwróciłbyś uwagę, kiedy i w jaki sposób uzasadniałem zwrócenie uwagi na inwestycje w surowce, Bez żadnej chorej dywersyfikacji 60/40 w tym TLT, ale inwestycję 100% środków przeznaczonych na inwestycję w giełdę- w sektor surowcowy, wydobywczy, w tym PM.
Novy!
We wszystkich branżach i w życiu 7 lat tłustych powinno być dobrym czasem na przygotowanie się na 7 lat chudych ale obecna cywilizacja żyje do oporu a później jest płacz, przykładów można podawać setki a nawet tysiące
Nie będzie tak źle :)
@Jot dostanie "wsparcie" do węgla, kretyn @warrenn do drewna, @Zgr do peletu, częściowo zamrożą ceny energii...
Czyż to nie jest to upragnione hasło: "Komuno wróć!"?
Rzemko
Mozesz sprzedac i bezposrednio odkupic sklad etfu. Za wiele sie nie zmienia procz prowizji na dodatkowej transakcji.
Novy!
Ja bede sie z czasem pozbywal GDX, GDXJ, SILJ na rzecz bezposrednio spolek. ETFy na sektory "drazliwe" nie maja sensu
Zawsze wybieram bezpośrednia ekspozycję w akcje, ale co do złota i srebra w razie "ataku inwestorów ulicy", taki GDXJ czy SILJ dostanie solidne środki z ich portfeli :)
Solarsoul
@Solarsoul
Mozesz sprzedac i bezposrednio odkupic sklad etfu. Za wiele sie nie zmienia procz prowizji na dodatkowej transakcji.
Ale to nie rozwiązuje problemu. ETF to jakiś „pakiet bezpieczeństwa” dla początkującego inwestora, nagle taki inwestor zostaje postawiony przed ścianą - albo bierz kasę albo radź sobie sam.. Mało kto odkupi te wszystkie spółki i będzie je prowadził w przyszłości. Dla wielu inwestorów delisting Kol równał się z zakończeniem inwestycji. Swoją drogą trzeba zadać sobie pytanie dlaczego tak dobrze rokujący ETF został rozwiązany w takim momencie? Moja foliowa czapeczka i papucie powiedziały kiedyś, że jest mocna odgórna presja na spółki giełdowe w kwestii „ochrony środowiska”. Innymi słowy jak nie będzieta grzeczni to nasz fundusz nie weźmie Was pod uwagę komponując pakiet dla klientów. Spółki nie mają wyjścia i muszą iść w „zielony” ład i tak się nakręca ta spirala. Jeśli idziemy w stronę zielonego klimatu to jak w ogóle może istnieć taki zatruwający i toksyczny ETF jak KOL? Dajmy przykład wszystkim i zdelistujmy dziada. A masz! :)
Rzemko
Tak samo jak bezposrednie akcje wchodzace w sklad funduszu.
@Solarsoul
Oczywiscie, ale jak masz leb to sobie to ominiesz. Brudne spolki mimo ataku, mimo wszystko istnieja.
Konrad (ITT)
@Novy!
...wasz artykuł pojawia się tuz po publikacji płatnego newslettera o Brazylii od Lyn Alden. jestem w jego posiadaniu jak każdego do 2 lat- więc wiem co mówię (piszę) :)
Nie chciałbym także, za darmo wklejać tu w całości płatnych analiz Lyn, jak to robiłem kiedyś, bo 99% ludzi na tym blogu na to nie zasługuje i pewnie nie interesuje.
Od autora artykułu:
„Lyn Alden to cenne źródło informacji na wiele tematów natomiast w przypadku analiz dotyczących krajów Ameryki Południowej nie potrzebujemy korzystać z jej newsletterów dlatego, że znając lokalne języki, naturalnie i automatycznie korzystamy z informacji u źródła. Zważywszy renomę Lyn Alden, porównanie do jej newslettera jest dużym komplementem za co dziękuję. Temat wyborów prezydenckich w Brazylii to bardzo gorący temat więc nie powinno dziwić, że pojawia się w wielu miejscach i wiele osób o nich mówi w tym samym czasie. Podobnie my, chcemy przekazywać aktualne wieści ze świata."
...po raz kolejny- tak jak w przypadku Nigerii i Chile, działacie w sposób zgoła odmienny od tego co napisał w książce T21. Nie mam jej teraz pod ręką, ale wspominał tam o ryzyku niepewnych jurysdykcji wydobywczych, krajów w łapach socjalistycznych oszołomów oraz- i tak kwestia jest nadrzędna, obaw o stabilność tych jurysdykcji w czasie kiedy wydobywane surowce maja swój czas na rynkach.
Jeśli chcesz konkretnej odpowiedzi, powołaj się na konkretne fragmenty książki.
Co do aktywów z portfeli, które działają we wspomnianych niepewnych jurysdykcjach, to ich udział względem całego portfela uwzględnia ten fakt, dlatego był lub jest niski.
W takim czasie, zaczynają się różnej maści rewolty, obalanie rządów przez wojskowych watażków, pucze itd- to te najgorsze opcje vulgo zmiana rządzących na socjalistów i zwiększenie podatków dla znienawidzonych bogaczy i firmy wydobywcze z zagranicy (Chile), strajki spowodowane wzrostem cen surowców jak w kopalniach RPA firm takich jak Sibany'a czy Impala Platinum Holdings oraz mnóstwo innych "dziwnych" wydarzeń (przesłałem ci raport z Seeking Alpha o SBSW) jakie w czasach stabilnych cen surowców sie nie zdarzają.
Nie napisałeś nic odkrywczego, przecież sam nieraz przytaczałem tu kwestie strajków i problemów wynikających z funkcjonowania w niepewnych jurysdykcjach. Jaki jest wniosek? Według Ciebie powinniśmy zupełnie zrezygnować z inwestycji w Chile czy Brazylii?
Nie rozumiem zatem, że sam autor tych przesłanek wraz z swym teamem- kompletnie nie zwraca na nie uwagi. ty, bardziej, że już wtedy zapowiadał nadejście surowcowego cyklu :)
Wyżej napisałeś, że Trader pisał o tych ryzykach w książce, a teraz piszesz, że nie zwracamy na nie uwagi. To jak w końcu?
Kiedy pisałem o surowcach i akcjach firm wydobywczych- Wy organizowaliście zbiorowe zakupy złota i srebra.
Ja zrobiłem prosty ruch. Zweryfikowałem wiedzę z książki T21 i wszedłem prawie dwa lata już temu 100% w surowce :)
Nikt nie broni Ci trzymać 100% w surowcach. Mamy zupełnie inne podejście do budowy i prowadzenia portfela, w tym do dywersyfikacji (kilka różnych klas aktywów).
Pozdrawiam,
Konrad ITT
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 16:05
Dante
Kikkhull
PLanktON
Co myślicie?
PS: Owies jako opał - to jest chore.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 19:11
TeQ
Nie spodziewałbym się cudów. Nawet duże zyski kilkuset dużych spółek USA nie pomogą...
Setki tysięcy małych firm ma kłopoty, albo już tych firm nie ma...
lenon
"Nawet nie czytam, bo wybory to bujda. Ustawianie 2 skrajnych partii, czy ludzi, żeby ludzie myśleli że muszą wybrać mniejsze zło. Żadnej demokracji nie ma. A jak ktoś twierdzi inaczej, to niech wystartuje w wyborach prezydenckich. Nie wygra, tylko wystartuje."
Zostałeś zindoktrynowany do poziomu bierności. O to właśnie chodzi rządzącym.
lenon
W lipcu BC Ukrainy zastosował sztywny kurs hrywny do dolara obniżając jej wartość rynkową o około 30%. Pewnie jest jakaś umowa z MFW. Spaść kurs raczej nie spadnie, a jak skończy się wojna... :)
supermario
https://onebid.pl/pl/auction/-/4070
Kikkhull
Posłów wybiera szef partii, a nie wyborca, który głosuje tylko na jakąś listę. W dodatku jak już lud wybierze tego posła, to ten zawinie się do innej partii, jak było np. z partią Kukiza czy Konfederacją. Jak ktoś głosował na Kukiza, czy Komfę, to nie chciał żeby ten poseł przełaził do innej partii. Tak więc już samo wybieranie jest kompletną fikcją.
A dzielenie ludzi na 2 obozy i wskazywanie mniejszego zła, jest metodą manipulacji opisanej w podręcznikach psychologii.
supermario
Tylko z drugiej strony jak na listę zagłosują tylko same rodziny kandydatów to wybory będą i tak ważne. Chcąc nie chcąc wybór jest między większym lub mniejszym złem.
TeQ
Mniejsze czy większe zło, to ZŁO.
Wybrańcy, którzy oszukali wyborców, powinni ponieść karę. Jaką? - to jest do ustalenia - To jest CLUE dla nowych wyborów.
Wybrańcy są bezkarni i rząd jest bezkarny, bo gwarantuje to im konstytucja. Można wprowadzać sanitaryzm, zamordyzm, odbieranie praw i wolności, bo... konstytucja broni praw ludzi, ale bardziej broni KNURY wybrane do zarządzania.
Likwidacja super-praw dla wybrańców i możliwość odwoływania sk...ynów połączona z uczciwym procesem i karami zahaczającymi o odbieranie wszystkiego do 10 gałęzi w górę, dół i na boki, łącznie z Ż.
supermario
Funkcjonujemy w określonej rzeczywistości i trzeba próbować zmieniać tą rzeczywistość małymi kroczkami i dostępnymi środkami , a nie snuć oczekiwań niemożliwych do przeprowadzenia w tych realiach.
TeQ
Funkcjonujemy w określonej rzeczywistości i trzeba próbować zmieniać tą rzeczywistość małymi kroczkami i dostępnymi środkami
Z tym się zgadzam.
a nie snuć oczekiwań niemożliwych do przeprowadzenia w tych realiach
:)
Program, LUDZIE, wybory, realizacja. OK. Trzeba LUDZI,żeby wyrwać chwasty, a żniwo będzie owocne.
TeQ
Funkcjonujemy w określonej rzeczywistości i trzeba próbować zmieniać tą rzeczywistość małymi kroczkami i dostępnymi środkami
Z tym się zgadzam.
a nie snuć oczekiwań niemożliwych do przeprowadzenia w tych realiach
:)
Program, LUDZIE, wybory, realizacja. OK. Trzeba LUDZI,żeby wyrwać chwasty, a żniwo będzie owocne.
TeQ
Ciekawostka
Dałem 1 raz Skomentuj, a się zdublowało... czy jakieś słowo kluczowe, czy "cóś"?
Arekb52
"Wymieniać dolary? Jeśli tak, to na co?"- na złoto. Ono Cię ochroni przed inflacją.Sarkazm oczywiście.
TeQ
"Wymieniać dolary? Jeśli tak, to na co?"- na złoto. Ono Cię ochroni przed inflacją.Sarkazm oczywiście.
Tego się nie da dodrukować, ani pomnożyć...
https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2021/11/how-much-gold-is-in-the-world.jpg
Kikkhull
https://twitter.com/gfkot/status/1489356210340048900
Nie wiadomo czy doczeka do nominacji, bo może się udusi wcześniej.
Kikkhull
https://twitter.com/NocnaZ/status/1582701099550527488
Novy!
Wszystko fajnie (odnośnie Korei pld), ale USA będą rozgrywać budowę elektrowni w PL (jeżeli w ogóle ona powstanie)
Póki piłka w grze...:)
Te bajki z Cameco zastępującym Rosję w dostawach dla UE, mogą się także szybko zakończyć :)
https://www.tysol.pl/a93233-nieoficjalnie-druga-elektrownie-atomowa-polska-wybuduje-wraz-z-koreanczykami-wkrotce-list-intencyjny
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 22:09
TeQ
Póki piłka w grze...:)
tak przypadkiem?
Kilka piłek do spuszczenia ... powietrza? :
https://www.visualcapitalist.com/visualized-the-worlds-population-at-8-billion/
PLanktON
Parę monet też mi chodziło po głowie ale wydaje mi się drogo obecnie.
Jakie aktywo obstawiasz w scenariuszach:
1) wojna na Ukr nie skończy się szybko i po myśli naszej strony barykady (eskalacja lub jednak wygrana Rosji szeroko rozumiana)
2) wojna się kończy na Ukrainie, ruskie się wycofują. Wracamy do porządku dziennego ale widzimy że USA zaczyna prowokować ChRL
3) inny scenariusz, jaki Ty obstawiasz?
@polish_wealth
Reklamacja jest: Reklamacja na Medjugorie
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-19 22:45
warren.
Na rynkach gazu trwa korekta. We wtorek po godz. 9.30 gaz ziemny w holenderskim hubie TTF w kontraktach listopadowych tanieje o 3,07 proc., do 109,74 euro za MWh. Spadają też notowania gazu w kontraktach grudniowych - o 2,64 proc., do 138,01 euro za MWh. Rynek analizuje propozycje płynące z UE. Europejczycy powinni wspólnie kupować gaz tworząc "konsorcja zakupowe gazu" - powiedziała w PE w Strasburgu szefowa KE Ursula von der Leyen.
gaz tanieje, ale nie dla kowalskiego
Andreas2020
Kto potrafi odpowiedzieć na pytanie?
warren.
ograniczanie swobód obywatelskich
Tomaszabc
https://www.youtube.com/watch?v=fdEj44qHcts, znalazłem komentarze:
"For anyone watching this on Oct 19, note that this week's auction was even more popular, with 17 counterparties successfully bidding for $11 billion. It was last this high in October 2008...!"
"The banks are only increasing their collateral for the Eurodollar transactions. They are purchasing short term treasuries with those billions. Foreign banks cannot raise loans in USD without collateralized facilities. This “collapse” is a bit a stretch even for George."
Po przeczytaniu tego stwierdzam, że my nic nie wiemy i nie będziemy wiedzieć bo jesteśmy za mali. Równie dobrze ta narracja może nie mieć znaczenia, lub też oznaczać niedługą zapaść....
Także część kasy w akcjach, część w złocie, część w pogotowiu na przyszłe zakupy, 10 % na życie :P.
easyReader
easyReader
nb81
Mam taką propozycję przedstawcie co teraz się dzieje i jak to się skończy w perspektywie kilku lat bo jest wiele teorii spiskowych i oficjalnych od efektu drukowania pieniędzy po 3 wojnę światową czy wielki reset.
Kto potrafi odpowiedzieć na pytanie?
Słabnące mocarstwo USA i rosnąca potęga pretendenta - Chin. Początki 3WŚ. Na zachodzie zerowe stopy, dodruk, rosnące zadłużenie, zalewarowanie, wealth i values gaps, błędna alokacja zasobów, rosnący deficyt handlowy. Kierunek Weimar na sterydach, upadanie systemu monetarnego. Inflacja, walka o zasoby, walka o przetrwanie, walka klas, walka o status quo, walka o władzę - to wszystko w skali lokalnej i światowej w różnych przejawach. Jeśli system monetarny upadnie w sposób niekontrolowany, to bogate elity stracą władzę. Cała ta koncepcja Wielkiego Resetu, to nic innego jak desperacka walka o utrzymanie władzy w warunkach upadającego systemu. Próba nadania kierunku upadkowi i przedstawienia upadku jako swoją siłę i skutek swoich działań. Większość ludzi wkrótce straci większość majątku i wolności nie dlatego, że Klaus tak zadecydował, ale dlatego, że wali się globalna piramida finansowa. Rolą Klausa i spółki jest przekonać ludzi, że wszystko jest zaplanowane, że tak ma być i tak jest dobrze. Że mają żyć eko, czyli skromnie, pod butem, nie buntować się. MZ siła elit jest przeceniana. Gdy nadejdzie Wielki Chaos, to trudno powiedzieć, jaki porządek się z niego wyłoni.
Kikkhull
@Andreas2020
nie wydaje się, żeby to miało się skończyć, raczej rozleje się, niż wygaśnie
A co do resetu, to bez konkretnej wojny nie wyjdzie i to w Europie. Sam kryzys to by musiał być totalną katastrofą i upadkiem wszystkich banków.
Kikkhull
Kikkhull
TeQ
Jest to jakaś interpretacja, ale dodam kilka pytań (dotyczy wielu krajów):
1. Kto zniszczył gospodarki i zrobił zamordyzm przy okazji C19? Kto drukował kasę bez opamiętania?
2. Kto chciał przymusić do przyjęcia szczypawki?
3. Kto zabił nadmiarowo ludzi?
4. Kto wciskał kłamstwa o zagrożeniu?
5. Kto kłamał o wojnie na U, jak tam się niemal nic nie działo?
6. Dlaczego wciska się nam, że RU nie daje gazu i ropy, skoro PL i UE zaprzestały zakupów w RUS?
To nie jest zaplanowane? To się dzieje "samo"? Ograniczamy wydobycie własnego węgla i zakupy "tańszego" węgla, nie mając nic w zamian?
Skoro cały czas jest "stan zagrożenia", to dlaczego przyjęto z Ukrainy tylu uchodźców bez testów?
Pytanie dodatkowe: Ekonomia - Skoro wali się system finansowy, a nam się przedstawia, że trwają "wojny": ChRL-USA, RUS-UE/USA, UE-USA, (RUS-ChRL? ... jakieś inne jeszcze ???), to dlaczego ChRL nie zrzuciły USD na dno?
Dla mnie wytłumaczenie jest inne - kasa nie ma znaczenia (zwłaszcza, że "bezużyteczne bydło" samo to finansuje w dużej mierze), ściema na całego, walka z klimatem ... ale ...
global population must be reduced... To jest CEL.
Sczypawka, wojna, głód, chłód, brud i ubóstwo... Nieważne jak, ale 95% mniej ma być. i tego chcą. Kupili sprzedajnych polityków, dziennikarzy, lekarzy, aparat przymusu i część wojska. Spora część ludzi, to posłuszne głupole, bez rozumu, za to wykonujący ślepo i posłusznie wolę przełożonych. I to są warunki, w jakich jesteśmy... Jest słabo i niewiele wskazuje, żeby plan miał się wyp...ć. Mogą zrobić jeszcze wiele ruchów wstecz i naprzód, manipulując ludźmi i kreując dowolną rzeczywistość, żeby utrzymać nieświadomość u mas.
warren.
Większość ludzi wkrótce straci większość majątku i wolności nie dlatego, że Klaus tak zadecydował, ale dlatego, że wali się globalna piramida finansowa.
--
nie zgodzę się.
jeśli chcą utrzymać status quo to dlaczego pozamykali kopalnie. dlaczego idą w cyfrową walutę. dlaczego szczepili ludzi, a potem wpuścili 7 mln ludzi bez opamiętania, jeszcze miesiąc temu gnębiąc hotelarza z bydgoszczy że nie mógł przyjmować gości ?
dlaczego idą w elektryki, skoro to się nie będzie opłacać i będą mieć je tylko bogaci ? dlaczego odeszli od ropy, węgla na rzecz kurewsko drogiej kwh ?
absolutnie klaus wie co robi, ale jest to tylko pacynka wielkich rodzin
OwcaPSK
List intencyjny za którym może nic nie pójść bo to tylko list ;)
Ale do podbicia kursu na GPW owszem :)
Pożyjemy zobaczymy, moim zdaniem Miś musi być :)
Btw mam dostęp do lepszej, tańszej i szybszej w budowie elektrowni, ale to jest be. Nawet IT mnie zlało jak do nich pisałem w tej sprawie :)
nb81
Jest to jakaś interpretacja, ale dodam kilka pytań (dotyczy wielu krajów):
1. Kto zniszczył gospodarki i zrobił zamordyzm przy okazji C19? Kto drukował kasę bez opamiętania?
2. Kto chciał przymusić do przyjęcia szczypawki?
3. Kto zabił nadmiarowo ludzi?
4. Kto wciskał kłamstwa o zagrożeniu?
5. Kto kłamał o wojnie na U, jak tam się niemal nic nie działo?
6. Dlaczego wciska się nam, że RU nie daje gazu i ropy, skoro PL i UE zaprzestały zakupów w RUS?
To nie jest zaplanowane? To się dzieje "samo"?
Uważam, że poniekąd powyższe rzeczy dzieją się „same”. W takim sensie, że nie jest to jakiś plan, co do którego się elity umówiły i realizują etapy, ale są to bieżące, najlepsze z punktu widzenia elit reakcje na bieżące etapy upadku systemu i 3WŚ. Kasę drukowano, bo tego pragnęliśmy. Woleliśmy zastrzyk gotówki niż kryzys, a teraz doszliśmy do ściany i w konsekwencji czeka nas gigantyczny kryzys i chaos. Z punktu widzenia polityków i elit - w tej perspektywie nie warto już wspierać rozwoju i wolności, ale max zamordyzm i osłabienie społeczeństwa, które wkrótce stanie się groźne i nieprzewidywalne. To jest według mnie ogólny zarys tego, co się dzieje. Natomiast nie potrafię na Twoje pytania odpowiedzieć szczegółowo - kto i co, (dezinformacja) i nie uważam tego za bardzo istotne. Polecam książkę - Ray Dalio - „... changing world order”, starą książkę - Parsons - „When money dies”, Machaivelli - „Książę” i kilka dowolnych lektur z Ekonomii Austriackiej. Wiele mi to wyjaśniło.
nb81
nie zgodzę się.
jeśli chcą utrzymać status quo to dlaczego pozamykali kopalnie. dlaczego idą w cyfrową walutę. dlaczego szczepili ludzi, a potem wpuścili 7 mln ludzi bez opamiętania, jeszcze miesiąc temu gnębiąc hotelarza z bydgoszczy że nie mógł przyjmować gości ?
dlaczego idą w elektryki, skoro to się nie będzie opłacać i będą mieć je tylko bogaci ? dlaczego odeszli od ropy, węgla na rzecz kurewsko drogiej kwh ?
absolutnie klaus wie co robi, ale jest to tylko pacynka wielkich rodzin
Ja postrzegam działania systemu jako wypadkową różnych sił, a nie jako postępujący plan, dlatego nie wszystko musi być spójne. Cyfrowa waluta jest akurat spójna i oczywista. Obecny system monetarny i układ władzy można przedłużyć poprzez zwiększenie kontroli nad pieniądzem i ludźmi. CBDC pozwoliłby precyzyjnie gasić pożary, drukować, łapać za pysk. Ze szczepieniami - nie wiem. Może to element wojny Zachód - Wschód. Może też szansa na zarobek Big Pharmy. Skoro Big Pharma (w wyniku postępujących regulacji i dodruku) ma budżety porównywalne do budżetów państw, to ma to takie przełożenie na władzę, że może sobie zarządzić obowiązkowe szczepienia i dzięki temu mieć jeszcze więcej władzy i kasy. Ogólnie skoro niewiele pojedynczych jednostek ma skumulowaną ogromną większość środków, to i mają władzę na forsowanie korzystnych dla siebie rozwiązań. Zielona Agenda to moim zdaniem rosnące i korzystne dla elit narzędzie do wytłumaczenia prolom, dlaczego mają być biedni, dlaczego mają nie mieć żadnych praw i dlaczego ograniczone zasoby przy nieograniczonym dodruku mają trafić do elit.
W systemie wiele sprzecznych i niezależnych zjawisk może dziać się równolegle. 3 WŚ nie wyklucza upadającego systemu petrodolara. To nie wyklucza walki części elit i polityków o władzę. To nie wyklucza oporu społeczeństwa. To nie wyklucza wojny biologicznej covid. To nie wyklucza wojny gospodarczej covid. To nie wyklucza chęci wykorzystania covid do zwiększania zamordyzmu. To nie wyklucza chęci zarobku na covid przez Big Pharmę. Chęć QT banków centralnych nie wyklucza chęci QE rządów. Walka Zachodu ze Wschodem nie wyklucza, że jakaś frakcja na Zachodzie umacnia się kosztem Zachodu, promując ESG. Wojna z Rosją to także możliwość blokowania obrotu surowcami a także uwalniania tego obrotu - zależy gdzie jaka frakcja jest silniejsza.
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-20 11:32
Lech
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-20 11:32
Arekb52
Oczywiście to żart(ale czy na pewno) poważniej odpowiem wieczorem.
pagan
https://twitter.com/NocnaZ/status/1582701099550527488
Kazdy kto mial do czynienia z weglem, wie ze wegla sie tak nie podpali. Alt-rightowi foliarze to naprawde specjalny gatunek :)
Leonsio
TeQ
@Arekb52
"Wymieniać dolary? Jeśli tak, to na co?"- na złoto. Ono Cię ochroni przed inflacją.Sarkazm oczywiście.
Tego się nie da dodrukować, ani pomnożyć...
Ale za to da się ceną manipulować.Póki istnieją kontrakty terminowe można z ceną zrobić wszystko.
PLanktON
A nasz kraj, którego premier nawoływał do nie kupowania niczego z RU? Popieram tę politykę pod warunkiem zapewnienia dostaw z innych kierunków.
Czy PGNiG ma zapewnione dostawy gazu na poziomie jak w poprzednim roku?
Ostatnio modyfikowany: 2022-10-20 20:53
Kikkhull
Wprowadzenie jednej waluty elektronicznej, to zlikwidowanie walut narodowych. Żeby to zrobić to trzeba zlikwidować banki prywatne. To jaki kryzys zrobią? Tornado finansowe.
Kikkhull
TeQ
Jakby palnikiem kilka minut palili w węgiel, zamiast kilkunastu sekund... to okazałoby się, co to za węgiel.